Er du parat til 2017?

3 tendenser du kommer til at se meget mere til i 2017

Skrevet af:
Christoffer Kleding
ck@spotonmarketing.dk

2016 bliver snart til 2017. Og et nyt år betyder en ny begyndelse. Eller hvad? Nej, egentlig ikke, hvis vi ser tilbage på året, der snart er gået, med digitale øjne. 2016 bød nemlig på flere digitale tendenser, du og jeg med garanti kommer til at se meget mere til i 2017 – og som har betydning for både din og min arbejdsdag. Her giver jeg hurtigt mine bud på tre trends, der stensikkert springer med os ind i det kommende år.

Mobilen slår computeren

Oktober i år var måneden, hvor den profeti, internettets filosoffer har spået i mange år, endelig gik i opfyldelse. Mobiltelefonen overhalede computeren som det redskab, vi bruger mest, når vi besøger en hjemmeside. Hvad betyder det for os?

Med smartphonen som forbrugernes foretrukne platform er vi i 2017 nødt til at ændre hele vores måde at tænke tekstforfatning, webdesign, annoncering og alt andet, der har med markedsføring og internettet at gøre. Og det er altså noget, vi lige skal vænne os til! Jeg kan i hvert fald mærke, at både jeg selv, og mine kunder for det meste tænker i computerskærme, når vi kommunikerer. Også selvom der i dag er større chance for, at du eksempelvis læser denne artikel fra din mobiltelefon. Og du gider jo ikke læse en halv roman i størrelse 10 på din iPhone, vel?

Hurtige hjemmesider er højere på Google

Googles ord er lov på internettet – eller i hvert fald inden for online markedsføring. Selvom det kan diskuteres om Googles fokus på hastighed, er en tendens fra 2016, eller om den går længere tilbage, kan det ikke længere diskuteres, at din hjemmesides hastighed og brugervenlighed kommer til at betyde meget mere for din placering på Google i fremtiden. Hvorfor er det vigtigt for dig?

Helt enkelt kommer det jo dig, som bruger, til gode, at det er de hurtige og brugervenlige websites, der kigger frem i toppen af din Google-søgning. Og det kommer naturligvis også dem, der allerede har investeret i en lynhurtig hjemmeside til gode. Men det er på den anden side en udfordring for dig, hvis du ikke har hastighedsoptimeret og moderniseret din egen hjemmeside for nylig, da du risikerer at blive overhalet indenom af websites, der løber rigtig stærkt.

Offline og online flyder sammen

I 2016 fik vi en smagsprøve på, hvordan vores færden på internettet påvirker vores liv i virkeligheden. Pokémon Go var især et forbløffende eksempel på, hvordan en online tjeneste kan påvirke vores offline adfærd. Og når et online spil kan få millioner af mennesker til at fare rundt i trafikkryds, parker og gyder, så skal vi altså tage det seriøst, da det giver os helt nye måder at tænke markedsføring og forretning på.

Den nye medievirkelighed har naturligvis fået eksperterne til tasterne med nye teorier om at tænke strategisk kommunikation for organisationer. Men hvis du har en lille forretning med lokale kunder, bør du i 2017 faktisk også tænke på, hvordan du kan lokke flere kunder til din forretning gennem internettet – for det kan du. Ellers kan du også bare læne dig tilbage som forbruger og nyde, at Google i dag har svaret på mange af dine spørgsmål i virkelighedens verden. For eksempel hvornår der er mindst kø i din lokale Netto. Smart, ikke?

Internettet vokser hurtigt og 2016 var ingen undtagelse. Mine tre bud på trends er kun en lille brøkdel af alle de fænomener, vi har set i dette år – og det bliver spændende at se, hvad 2017 bringer.

Heldigvis er det gode ved internettet, at der er kort vej mellem dig og mig. Du kan derfor fange mig på LinkedIn, hvis du har en tanke eller kommentar, du gerne vil dele med mig

Hvis du gerne vil holde dig opdateret på digitale trends, kan du også følge med i dette ugentlige nyhedsbrev om online markedsføring, som jeg samler og sender hver uge:

Glædelig jul og godt digitalt nytår!

Artiklen er skrevet af Christoffer Kleding, der specialiserer sig i kommunikation i den nye, digitale medievirkelighed gennem sin cand.comm. og som til daglig arbejder som tekstforfatter og kommunikationsmand her hos SpotOn Marketing.

Debat

2016 bliver snart til 2017. Og et nyt år betyder en ny begyndelse. Eller hvad? Nej, egentlig ikke, hvis vi ser tilbage på året, der snart er gået, med digitale øjne. 2016 bød nemlig på flere digitale tendenser, du og jeg med garanti kommer til at se meget mere til i 2017 – og som har betydning for både din og min arbejdsdag. Her giver jeg hurtigt mine bud på tre trends, der stensikkert springer med os ind i det kommende år.


Skrevet af:
Christoffer Kleding
ck@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu