Skab indhold dine kunder læser

Skrevet af:
Caroline Danielsen
71990902cd@spotonmarketing.dk

Skriv så det læses

Der bliver skrevet mange tekster på internettet, men langt fra alle bliver læst – selv på trods af gode intentioner, informative budskaber og skarpe formuleringer. Vil du gerne sikre dig, at dine kunder læser dine tekster? Så læs med her, hvor vi giver dig nogle enkle metoder til at skrive indhold, dine kunder ikke kan lade være med at læse. Artiklen er skrevet af Caroline, der til dagligt arbejder som tekstforfatter her i SpotOn Marketing.

6 simple metoder til at få flere til at læse dit indhold

Har du oplevet at svede over en tekst, at bruge timer på at finpudse den, at vende hvert et ord, indtil du lettet trykker “Publicer” – kun for at finde ud af, at der ikke er nogen der læser din tekst? Den følelse kender vi godt, og derfor har vi udformet disse 6 trin, der forhåbentlig vil hjælpe dig til at producere indhold, der rent faktisk bliver læst.

Når du når til bunden af artiklen, vil du opdage, at du ikke behøver at bruge 10.000 timer på at perfektionere din skriveteknik, men at du med få huskeregler i baghovedet kan gøre dine tekster langt mere læsbare og spændende for dine læsere.

Dine læsere er utålmodige

Det første du skal vide om internetlæsere er, at de er utålmodige. De fleste læser faktisk slet ikke, men scanner kun en hjemmesides indhold, og det er derfor vigtigt, at være klar over hvad man kan gøre for at få sine tekster til at springe ud i øjnene på læserne, eller scannerne. Her følger derfor vores 6 tips.

1. Gør det kort

Glem (næsten) alt hvad du har lært i skolen, for når det kommer til webtektser er kort og præcist nogle af de vigtigste nøgleord. Lad være med at skrive en roman, og hold dig fra avancerede fagtermer, også selvom det er indviklet indhold du skal kommunikere.

2. Opdel din tekst

Undgå den ubehagelige “mur af tekst” og del din tekst op i mange små afsnit, helst kun med én pointe pr. afsnit. På den måde bliver teksten lettere at komme igennem.

lorum-ipsum-afsnit

3. Brug beskrivende underoverskrifter

Et godt tip er at starte med at skrive tekstens underoverskrifter, da dette vil hjælpe dig med at holde fokus på det du gerne vil sige. Underoverskrifterne skal være fængende og skal kunne stå alene, så din læser kan få noget ud af din tekst, blot ved at skimme overskrifterne.

4. Brug punktform

  • Punkter skaber fascination, din læser ikke kan modstå
  • Punktform er en letlæselig metode til at præsentere flere forskellige pointer
  • Punkter ser anderledes ud end resten af din tekst og giver derfor et visuelt afbræk

5. Tilføj relevante links

Brug interne links til at føre læserne videre til andet relevant indhold på din egen side. Eksterne links viser, at du har sat sig godt ind i dit emne, har researchet ordentligt og har lyst til at fremhæve andre eksperter dine læsere kan have glæde af.

6. Fremhæv det vigtigste indhold

Sæt ekstra fokus på de vigtigste pointer i din tekst, fx ved at skrive dem med fed eller i kursiv. På den måde vil de vigtige ord og sætninger stå ekstra frem på siden, når din læser scanner den.

Det var de 6 trin. Nu har du forhåbentlig fået en forståelse af, at internetlæsere er utålmodige, og at webtekster derfor skal være ekstra skarpe. Vi håber, at du vil huske på vores tips, næste gang du selv skal i gang med at producere indhold.

God skrivelyst!

Debat

Skriv så det læses

Der bliver skrevet mange tekster på internettet, men langt fra alle bliver læst – selv på trods af gode intentioner, informative budskaber og skarpe formuleringer. Vil du gerne sikre dig, at dine kunder læser dine tekster? Så læs med her, hvor vi giver dig nogle enkle metoder til at skrive indhold, dine kunder ikke kan lade være med at læse. Artiklen er skrevet af Caroline, der til dagligt arbejder som tekstforfatter her i SpotOn Marketing.


Skrevet af:
Caroline Danielsen
71990902cd@spotonmarketing.dk


Skal vi gøre en forskel for din forretning?

Her er Lauge og Sara. De er henholdsvis SEO Director og Customer Success Manager hos SpotOn Marketing. Og de er sammen med resten af vores hold med til at gøre en forskel for mere end 500 forretninger i hele Danmark.

Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu