Begynderguide: Sådan skriver du et godt blogindlæg

Skrevet af:
Caroline Danielsen
cd@spotonmarketing.dk

Svar dine kunders spørgsmål

I denne artikel besvarer SpotOns egen tekstforfatter, Caroline, hvorfor blogindlæg er en værdifuld kilde til at opnå øget salg – og ikke mindst øget troværdighed og tillid mellem din forretning og dine kunder. Kom godt i gang med at blogge på din egen virksomhed – læs hvordan her på siden.

Hos SpotOn Marketing skriver vi rigtig mange tekster, og heriblandt mange onpage blogindlæg – og det er der en god grund til.

Er du endnu ikke kommet med på vognen og har fået oprettet en blog for din virksomhed? Vi kommer her med vores bedste begrundelser for hvorfor du burde, og vi giver dig redskaberne til lynhurtigt at komme i gang med at producere værdifuldt content til din hjemmeside, der både kommer dig og dine kunder til gode.

 

Hvorfor overhovedet blogge?

Business blogging er et marketingsredskab, der på lige fod med sociale medier kan bruges til at øge din virksomheds synlighed online. Denne synlighed giver mulighed for at konvertere den øgede trafik til salg, tilmeldinger, eller hvad din virksomhed nu ønsker.

Hvert enkelt blogindlæg udgør én indekseret side mere, der øger din chance for at blive fundet i diverse søgemaskiner, når en potentiel kunde er på udkig efter en service i din branche.

At blogge handler dog ikke om salg per se, men nærmere om at skabe autoritet omkring dit brand ved regelmæssigt at publicere relevant indhold, der kan have værdi for dine kunder – nuværende og potentielle.

Folk der søger på nettet, har ofte et spørgsmål, de gerne vil have svar på, eller et problem de gerne vil have løst. Hvis din blog kan tilbyde svaret eller løsningen, er der stor chance for, at den potentielle kunde vil tage kontakt til din virksomhed frem for en konkurrents.

Okay – men hvad skal blogindlæggene så handle om?

To små tips:

1. Skriv kun når du rent faktisk har noget på hjerte. Mennesker der er vant til at læse tekster på nettet vil hurtigt kunne fornemme, hvis du udelukkende har skrevet et indlæg for at tilfredsstille en søgemaskinealgoritme, og det får du ikke mange menneskelige point for!

2. Husk derudover at ALT indhold skal være unikt. Copy-paste var ikke i orden i skolen, og det er heller ikke i orden her. Google ser alt og straffer de hjemmesider, der indeholder duplicate content, altså kopieret indhold.

Konkrete idéer

Hvis du er tandlæge, kunne det fx være relevant at skrive et indlæg, der hjælper dine patienter med at overkomme deres tandlægeskræk, hvorimod indlæg om muligheden for håndværkerfradrag måske er mere relevant, hvis du er er murer eller tømrer.

Tjekliste til skriveprocessen

1. Opbygning

Der er forskel på at læse en bog og læse et blogindlæg. Boglæsere har tid til fordybelse – Internetlæsere er utålmodige og skal have alt serveret på et fad.

Derfor: Skriv kort og præcist og del teksten op i mange, overskuelige afsnit med sigende underoverskrifter, der fortæller læseren, hvad der er i vente. Læseren skal tages i hånden fra starten og guides sikkert til indlæggets slutning, hvor der evt. ledes videre til andre relevante sider.

2. Sprog

Hold dit sprog let og undgå indforståede fagtermer, også selvom du er specialist inden for dit felt. Slang og jokes kan være sjovt i visse sammenhænge, men egner sig bestemt ikke i alle fora – særligt ikke hvis man er en seriøs virksomhed.

Derfor: Kend dit publikum og tilpas dit sprog herefter.

Skriv gerne i aktiv form og henvend dig direkte til læseren – det skaber engagement og identifikation.

Lær mere om hvordan du finder din virksomheds stemme i vores artikel herom. 

3. SEO

Selvom det er vigtigt at skrive til mennesket bag skærmen, er der ting man kan gøre for at forbedre sin placering på resultatlisten på en naturlig måde. Det kan man bl.a. gøre ved brug af keywords og links.

– Keywords

Brug relevante keywords, som fx “Tandlæge Frederiksberg”, “Tømrer Lyngby” eller andre søgeord du mener, dine potentielle kunder vil indtaste, når de leder efter en service som din. Dine keywords skal altid indgå naturligt i teksten, derfor er det fx ikke hensigtsmæssigt at skrive: “Søger du Tandlæge Frederiksberg?”

– Links

Interne links, der fører læseren til andre relevante informationer på din hjemmeside, har en særlig god SEO-mæssig effekt, så vær endelig ikke nærig med dem. Samme regel gælder dog her, nemlig at linksene skal indgå naturligt i teksten, og at det skal være tydeligt for læseren, hvad de bliver ført videre til. Skriver du et blogindlæg om akutte tandsmerter, kan det fx være en idé at linke til undersider om samme emne eller til kontaktsiden med akutnummeret.

Har du brug for at læse mere, har vores SEO-ekspert forklaret hvad SEO er, i en let forståelig artikel her.

 

God skrivelyst

Hos SpotOn Marketing kunne vi skrive side op og side ned om, hvad man bør, og hvad man bestemt ikke skal gøre, når det kommer til at skrive blogindlæg. Her har vi forsøgt at gøre det så nemt som muligt for dig at give dig i kast med skriveriet til din egen blog.

At skrive fængende og virkningsfuldt er en kunst, men med disse simple tips i baghovedet håber vi, at det bliver nemmere for dig at skrive dit første blogindlæg og hurtigt mærke effekten af dit arbejde.

Er du sulten efter mere? På SpotOn Marketings academy publicerer vi jævnligt indhold, der inspirerer både nyinteresserede og nørder. Læs fx vores blogindlæg om hvad content marketing er eller vores ultimative guide til lokal søgemaskineoptimering, så garanterer vi, at du er godt klædt på til at markedsføre din virksomhed online.

Debat

Svar dine kunders spørgsmål

I denne artikel besvarer SpotOns egen tekstforfatter, Caroline, hvorfor blogindlæg er en værdifuld kilde til at opnå øget salg – og ikke mindst øget troværdighed og tillid mellem din forretning og dine kunder. Kom godt i gang med at blogge på din egen virksomhed – læs hvordan her på siden.


Skrevet af:
Caroline Danielsen
cd@spotonmarketing.dk


Skal vi gøre en forskel for din forretning?

Her er Simon og Kamilla. De er henholdsvis CEO og tekstforfatter hos SpotOn Marketing. Og de er sammen med resten af vores hold med til at gøre en forskel for mere end 500 forretninger i hele Danmark.

Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu