Hvorfor “Content is King” er en af de største myter inden for SEO

Skrevet af:
Lauge Hybel
71990902lh@spotonmarketing.dk

Her er den største myte inden for SEO

Har du også lagt øre til denne vending før? Vi har hørt den mange gange. Men vi mener ikke nødvendigvis, at sætningen fortæller hele sandheden. I artiklen fortæller SpotOns SEO Director, Lauge Hybel, hvorfor “Content is King” er den største myte inden for SEO.

De fleste mennesker, der har beskæftiget sig en smule med SEO, eller kender nogle der har, kan muligvis nikke genkendende til frasen “content is king”.

Mens indhold på en hjemmeside er en afgørende del inden for SEO tiltag, er der imidlertid mange andre tiltag, der er mindst lige så væsentlige i arbejdet med SEO – heriblandt linkbuilding. Hvis man ved, hvordan man kan bygge links korrekt, så kunne frasen lige så vel hedde “linkbuilding is king”.

Mange ved, af gode grunde, ikke hvordan man bygger links på den rigtige måde, og så er det en del nemmere at have fokus på indhold på en hjemmeside, end at få gode links til at pege på din hjemmeside.

Indhold, indhold, indhold – eller?

Et af de største problemer med frasen “Content is king” er, at man implicit går ud fra, at al indhold er godt.

Og det kan resultere i misforståelsen af, at man blot skal producere en masse indhold, som Google vil finde værdifuldt, men ikke vil være værdifuldt for internettet eller dine potentielle kunder. For content is king jo.

I stedet burde vi omformulere frasen, så den i stedet hed:

En god indholdsstrategi og SEO – is king!

Der er primært tre områder, der skal afdækkes, før man kan tale om indhold, der øger trafikken til en hjemmeside samt salget.

  1. Der skal skabes en indholdsstrategi
  2. Der skal skabes indhold, der løser et problem, svarer på en gængs spørgsmål etc.
  3. Alt indhold skal være søgemaskineoptimeret = SEO venligt

Lidt mere detaljeret….

1. Indholdsstrategien

Uanset hvilken type virksomhed du har, er det vigtigt, at du ved præcis, hvad formålet med din indhold skal være. Og du skal også have defineret, hvem dine modtagere er – hvem du skriver til.

Når du ved, hvem du skriver til, kan du langt nemmere sætte dig i deres sted. Hvad er det de vil have? Hvilke udfordringer har de? Og hvordan kan du hjælpe dem?

Med det i baghovedet kan du begynde at lave en liste over ideer til indholdsartikler til hjemmesiden – vel og mærke artikler, der integrerer dine modtageres behov. Hvis man kun tilføjer indhold på en hjemmeside for at rangere på et bestemt søgeord eller søgefrase, vil det ikke være nok. At udforme indhold, der direkte henvender sig til de udfordringer dine modtagere sidder med – og giver dem en løsning – er det, der vil skabe trafik til din hjemmeside og flere opkald fra nye kunder.
Nu til implementeringen af din indholdsstrategi.

2. Indhold der løser et problem

Næste skridt er at skabe det gode indhold, der løser et problem, svarer på et spørgsmål eller på en måde henvender sig direkte til din målgruppe.

Det kræver først og fremmest research. Her skal der dedikeres lidt tid til at undersøge nettet for information. Hvad skriver dine konkurrenter? Hvordan kan du skille dig ud?

Hvis du vil have, at dine potentielle kunder finder og læser dit indhold, skal du kunne byde ind med viden og informationer, de ikke finder andre steder.

Dertil kommer, at der også meget gerne skal være længde på dine tekster. Ikke alt indhold behøver at være lange romaner. Men det er vigtigt at huske på, at noget af det Google særligt vægter, når de skal bedømme en hjemmeside blandt andet er ved at kigge på indholdet. Jo mere relevant indhold du har på din hjemmeside, jo mere overbeviser du Google om en højere placering.

Og længde på dit indhold vil desuden være der hvor du kan adskille dig fra dine konkurrenter. Hvis en potentiel kunde kan finde alle nødvendige oplysninger om en service eller et produkt på din hjemmeside, vil det skabe større troværdighed – og øge chancen for, at kunden vælger dig.

3. SEO venligt indhold

Hver gang du tilføjer indhold på din hjemmeside, skal der være et formål med det. Ud fra et SEO-mæssigt perspektiv betyder det, at indholdet skal være målrettet det søgeord eller den søgefrase, du ønsker at blive fundet på i Googles søgeresultater.

De søgeord der integreres i dit indhold, skal være ord, der vil få besøgende, der er relevante for din virksomhed, ind på din hjemmeside – altså dine potentielle kunder.

Det er altså ikke helt uvæsentligt, hvilke søgeord du vælger at målrette dine tekster mod.

For hver en tekst du skriver til din hjemmeside, skal du målrette dem til et søgeord inden for din branche, som du ved, at dine potentielle kunder søger efter.

Den måde, du målretter din tekst mod et bestemt søgeord er ret enkel, når det først er fastlagt, hvilket et. Det er blot at inkludere de eksakte ord i din tekst. Fx skal de eksakte søgeord være en del af overskriften på teksten – det kaldes et h1 tag. Derudover må det også gerne indgå i en underoverskrift og løbende i teksten 2-3 gange for hver 500 ord.

Det skal dog indgå naturligt, så det ikke forstyrrer læsningen for den besøgende, og ikke anses for spam af Google.

Dine tekster skal have en balance mellem integrering af relevante søgeord og samtidig være relevant for dine læsere.

SEO myter om indhold

En del inden for marketingbranchen påstår desuden, at det er nødvendigt at tilføre nyt indhold til din hjemmeside hver uge – og 2.3 gange ugentlig skulle være endnu bedre.

Men sandheden er, at der ikke er research til at bakke op om den påstand.

Den eneste og bedste strategi, der er testet og anerkendt, er at skabe relevant indhold og at få værdifulde links til din hjemmeside.

Og det bør være din strategi fremmadrettet.

 

Bliv klogere på Content Marketing, med vores begynderguide til at skrive godt indhold, eller med vores guide: Sådan finder du på godt content der giver dig SEO værdi.

Debat

Her er den største myte inden for SEO

Har du også lagt øre til denne vending før? Vi har hørt den mange gange. Men vi mener ikke nødvendigvis, at sætningen fortæller hele sandheden. I artiklen fortæller SpotOns SEO Director, Lauge Hybel, hvorfor “Content is King” er den største myte inden for SEO.


Skrevet af:
Lauge Hybel
71990902lh@spotonmarketing.dk


Skal vi gøre en forskel for din forretning?

Her er Maria og Søren. De er henholdsvis Junior Financial Controller og Partner/COO hos SpotOn Marketing. Og de er sammen med resten af vores hold med til at gøre en forskel for mere end 500 forretninger i hele Danmark.

Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu