Et kig på det nye år – Disse fem digitale trends vil vi se mere til i 2018

Skrevet af:
Christoffer Kleding
50131313ck@spotonmarketing.dk

2017 slutter snart. 2018 begynder.

Tid til at sige farvel til året, der gik. Tid til at byde et nyt år velkommen. Tid til at se fremad.

I anledning af det nye år har jeg vanen tro støvet min krystalkugle af for at kigge nærmere på, hvad 2018 bringer på den digitale front. Tid til at se på fem digitale trends i 2018.

Og 2018? Det bliver et spændende år set med digitale øjne.
Faktisk udvikler den digitale verden sig så hurtigt, at jeg havde problemer med kun at vælge fem emner under min research til denne artikel. Jeg kunne have valgt 20.

Mit valg falder i denne omgang på fem trends, der var så store i 2017, at de med sikkerhed også vil fylde meget i 2018.

Lad os så komme i gang! Tid til at se om du kan gætte alle fem trends.

Augmented Reality – Når virkeligheden og digitaliseringen smelter sammen

Hvis du følger med i mit ugentlige nyhedsbrev med digitale nyheder, ved du, at ‘augmented reality’ er et af de buzzwords, der har fyldt meget i det digitale nyhedsbillede. Ja, faktisk siden Pokémon Go.

Spillet der fik folk i hele verden til at jagte japanske tegneseriedyr.

Hvad er Augmented Reality? I grove træk er Augmented Reality, når du lægger et digital lag ovenpå virkeligheden. Altså modsat Virtual Reality, hvor du bevæger dig fra væk fra stuen og ind i et virtuelt univers.

Apple har investeret kraftigt i deres platform, ARKit, der hjælper andre med at udvikle augmented reality-oplevelser. Og der er ingen tvivl om, at vi i 2018 kommer til at se nye opfindelser inden for området.

I 2017 blev især IKEA kendt for deres augmented reality-app, der kunne placere et af IKEA-møbel midt i din bolig, så du kunne se om møblet passede ind fra alle vinkler med din iPhone.

IKEAs augmented-reality app gør det muligt at se deres møbler i din stue – inden du køber

Videomarkedsføring – Bliver større, større og STØRRE

Det kan næsten ikke kaldes en nyhed, at videoer er godt til indhold og markedsføring på de sociale medier.

Alligevel er det først i 2017, at overgangen fra statusopdatering og billeder til videoer for alvor har taget fart.

Meget tyder endvidere på at film-trenden fortsætter i det nye år. Vores videoforbrug er nemlig steget (tænk bare på YouTube), algoritmerne på de sociale medier elsker videoer og de levende billeder er gode til at fange publikums opmærksomhed.

Hvad siger Facebook selv til trenden?

Jo, forleden udtalte en fra Zuckerberg og co.’s topledelse, at Facebook om fem år udelukkende vil bestå af videoer.

Kort sagt: Videoer er stort i 2017 på sociale medier – og bliver endnu større i 2018.

Videoindhold er populært ifølge denne undersøgelse fra Hubspot

Menneskeliggørelsen af brands – Når virksomheden får ansigt og bliver personlig

Da jeg plantede mine fingre på computertastaturet og satte mig for at skrive denne artikel, havde jeg svært ved at finde et navn til denne trend. For trend nummer tre er en slags overkategori, der favner flere flere buzzwords som florerer for tiden.

“Employer Advocacy”
“User-generated Content”
“People-based Marketing”
“Influencer Marketing”

Er blot nogle af dem.

I bund og grund handler menneskeliggørelsen af brands om, at virksomheder ønsker at hive sig selv ned fra øverste etage i corporate-højhuset og tale i øjenhøjde med omverdenen.

Det ønsker de fordi, at vi ofte stoler mest på dem, der minder om os selv. Ergo mere på mennesker end på virksomheder. For mennesker kan vi identificere os med.

Med de sociale medier har virksomheder fået et spillerum, hvor de kan deltage i samtaler på lige fod med os andre og drive autenticitet, meninger og værdier ind i deres brand. Hvilket giver dem mere personlighed og gør brands identificerbare.

Ambassadører såsom medarbejdere og ‘influencers’ vil blive benyttet mere og mere til sætte ansigt på virksomheden og menneskeliggøre brandet. Derfor er ‘employer advocacy’ og ‘influencer marketing’ to buzzwords, der vil dominere i 2018.

En aktuel kampagne for internetudbyderen Fullrate, der har egne medarbejdere i front

Chatbot – Det kan stadig nå at blive en god gimmick

Ifølge Ogilvy UK er der omkring 100.000 chatbots på Facebook på nuværende tidspunkt.

Det vidner om, at virksomheder har taget chatbotten til sig. Men på verdensplan må de chattende robotter stadig betragtes som værende i startfasen. Du vil give mig ret, hvis du har prøvet at tale med en af robotterne.

De fleste digitale eksperter er ikke desto mindre enige om, at chatbotten er en trend, der vil vokse i 2018. For selvom det lyder paradoksalt, kan en talende robot hjælpe virksomheder med at fremstå mere menneskelige og mere servicemindet.

Jamie Oliver er hoppet med på Chatbot-bølgen og giver brugere forslag til opskrifter

 

En chatbot er til rådighed hele døgnet. Og giver rig mulighed for, at omverdenen kan interagere med brands, stille spørgsmål og få svar. Samtidig er chatbotten en sjov gimmick, hvorfor virksomheder kan bruge botten til at skille sig ud på en original måde.

Flyselskabet KLMs chatbot er et godt eksempel på en sjov chatbot. Passagerer kunne downloade chatbotten som app. Og når de landede på en ny destinationen, kunne de ved brug af emojis spørge chatbotten, hvor de kunne finde mad i nærheden. En sej måde at bruge emojis!

Flyselskabet KLMs chatbot giver passagere mulighed for at finde den nærmeste burger ved brug af emojis

Sikkerhed på internettet – GDPR-loven er på vej

Der er intet gætteri over at spå, at et stort samtaleemne i den digitale verden i 2018 bliver angående online sikkerhed og persondata.

For en ny EU-lov om persondata ved navn GDPR er på vej. Også kaldet persondataforordningen og databeskyttelsesforordningen, hvis man er til den mere formelle jargon.

GDPR-loven træder i kraft d. 25. maj i 2018. Forberedelserne starter dog allerede nu, fordi at der ikke er en overgang fra den gamle lov til den nye.

Og netop overgangen er interessant i henhold til GDPR-loven. Reglerne for at varetage persondata går nemlig fra næsten ikke-eksisterende til at være markant hårdere. Det samme gælder for bøderne. Virksomheder der ikke overholder reglerne, kan forvente bøder på op til 2-4% af deres årlige omsætning.

EUs datalov GDPR træder i kraft d. 25. maj 2018

 

Hvad er GDPR så? I grove træk stiller loven hårdere krav til virksomhederne i henhold til at indsamle og beskytte persondata.

Virksomheden skal for eksempel gøre det nemmere for forbrugerne at se, hvad de udleverer persondata (fx emailadresse, adresse og CPR-nummer) til. Samtidig skal virksomheder sikre, at både dem selv og underleverandører varetager personlige data på en sikker måde.

Som digitalt bureau er GDPR-loven og datasikkerhed naturligvis noget, vi er meget opmærksomme på. Derfor deltog jeg i sidste måned i et formiddagskursus om reglerne for den nye lovgivning. Og jeg kan kun anbefale dig, at du sætter dig grundigt ind i reglerne.

For GDPR-loven bliver en ny måde at tænke indsamling, opbevaring og udlevering af personfølsomme data. Og 2018 bliver startskuddet for en digital verden, der i højere grad står i sikkerhedens tegn.

Tidligere i år satte Google fokus på online sikkerhed. Google Chrome viser nu, hvorvidt din hjemmeside er SSL-certificeret

Tid til at høre din mening

Som jeg skrev indledningsvist er der mange digitale trends, der er spændende at følge med i. Har du en, du gerne vil fortælle mere om? Så vil jeg meget gerne høre fra dig.

Skriv om den trend du er optaget af i kommentarfeltet – eller giv dit besyv med i henhold til de fem, jeg har valgt at skrive om i denne artikel.

Jeg kommenterer gladeligt med mine input i henhold til den digitale trend, du fremhæver. Og giver svar på feedback.

Tak fordi du læste med. Vi ses i det nye år!

Debat


Skrevet af:
Christoffer Kleding
50131313ck@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu