Ekspert giver råd til din markedsføring – Disse fire ting skal du huske

Skrevet af:
Christoffer Kleding
50131313ck@spotonmarketing.dk

Hvis du nogensinde er faret vild, kender du godt følelsen af lettelse ved at støde ind i en person, der kan hjælpe dig på rette vej igen. Lauge er faktisk lidt sådan en person. Bare i den digitale verden.

Lauges hjemmebane er Googles søgemaskine, men med mange års erfaring inden for online markedsføring er han hjemmevant på de fleste digitale platforme og god til at lede mennesker på rette, digitale vej. Han vejleder, underviser og hjælper dagligt danske virksomheder med deres online indsatser – og nu har den travle mand indvilliget i et interview, så alle os andre kan nyde godt af hans gode råd.

I denne uge spørger jeg marketingeksperten om, hvilke online skridt han ville starte med at tage, hvis han drev en lokale virksomhed. Læs med hvis du driver din egen virksomhed og godt kunne bruge et råd eller tre til at begå dig online.

Opret en Google My Business-profil

Det første som Lauge fremhæver er, at det er vigtigt at oprette og tilføje indhold til sin Google My Business-profil, hvis du driver en lokal virksomhed:

“Hvis jeg drev en virksomhed med lokale kunder, vil jeg indlede med at være synlig på de kanaler, der bruges af lokale. For eksempel med Google My Business. Med Google My Business får din virksomhed en profil i højre side af Google, når der bliver søgt efter dit brand – det vil sige dit virksomhedshedsnavn. Her kan du tilføje billeder, din adresse, åbningstider og telefonnummer – og så bliver du i synlig på Google Maps. Og det er vigtigt. For der er ikke noget mere irriterende, end hvis man leder efter en forretning og firmaet ikke kan findes direkte på Google Maps.”

Med Google My Business bliver du synlig på Google Maps, når dine kunder leder efter dig

 

Lauge tilføjer, at det kan betale sig at oprette din virksomhed i online fagbøger, der er relevante for dit forretningsområde.

Det kunne være Yelp, hvis du er en restaurant, eller Studieportalen, hvis du er frisør, fordi denne portal bruges af mange til at finde en billig hårklipning.

“Fagbøger er gode, fordi det er med til at vise Google, at du driver en seriøs forretning. Og det kan Googles algoritme godt lide. Derfor vil algoritmen ofte placere dig højere inden for dit lokalområde som følge heraf”, fortæller han.

Prøv at lav din egen søgeordsanalyse

“Det er altid en god idé at starte med at finde ud af, hvad ens kunder søger på. For det er dér, det handler om at være synlig.

Man kan lave sin egen søgeordsanalyse med en lille brainstorm omkring emnet: “Hvad vil jeg søge på, hvis jeg ledte efter en forretning ligesom min egen?”

Når du har fundet frem til dine søgeord, kan du indtaste søgningen i Google, se resultaterne og rulle ned for at kigge på ‘Søgninger relateret til dit søgeord’. Og så viser Google dig søgninger, som andre bruger har lavet. Det kan give dig en idé om, hvordan dine kunder søger på Googles søgemaskine efter forretninger ligesom din.”, fortæller han.

Brug Googles søgemaskine til at se, hvad andre mennesker søger på

 

Hvis du synes, at det lyder indviklet at lave din egen søgeordsanalyse, kan du prøve SpotOn Marketings gratis SEO-rapport og se, hvor du skal være mere synlig.

Implementer søgeordene på din hjemmeside

Med søgeordsanalysen på plads foreslår Lauge, at du tilføjer de vigtigste søgeord til din hjemmeside for at blive synlig på dine kerneområder:

“De store søgeord er dem, der er mest generelle for din virksomhed. For lokale virksomheder er det ofte din branche og din lokation. Det kunne for eksempel være ‘psykoterapeut roskilde’.

De store søgeord skal implementeres på forsiden af din hjemmeside – gerne i overskriften og i dit titletag. Disse to tiltag gør, at din hjemmeside vil blive mere synlig på de generelle søgninger i dit område.

Hvis du ovenikøbet benytter dig at Google Adwords, kan disse to tiltag også give dig en højere kvalitetsscore, fordi du fortæller Google, hvem du er som forretning.”, siger Lauge.

Branche og lokation er integreret i overskriften på denne kundes forside

 

Ingen online markedsføring uden måling

“Derudover vil jeg hurtigst muligt sørge for at sætte måling af mine indsatser op. Det smarte ved lige netop online markedsføring er jo, at det er nemt følge med i effekten af sine indsatser og se, hvor man kan blive bedre”, fortæller Lauge.

Derefter påpeger han, at det altid er vigtigt at finde et formål, inden man begynder at måle:

“Hvis man gerne vil få mere ud af sin hjemmeside, skal man første finde hovedformålet med sin hjemmeside. Det kunne være:

  • Henvendelser via en kontaktformular
  • Henvendelser via en ring-mig-op-knap
  • Konvertering på et bestemt produkt (hvis man har en webshop)
  • Sign-ups til sit nyhedsbrev

Det kan man hurtigt sætte op med værktøjet Google Analytics, hvor man også kan måle, hvilke kanaler, der performer bedst.

Brug SpotOn Live, hvis du ikke er ekspert i markedsføring

“Google Analytics er bygget til eksperter i markedsføring, hvilket man hurtigt kan mærke, hvis man er på begynderniveau i online marketing.

Derfor vil jeg anbefale, at man bruger vores nye, gratis værktøj SpotOn Live, hvis man er virksomhedsejer, har travlt med at passe sin forretning og gerne vil nemt, hurtigt og enkelt følge med i resultaterne af sin markedsføring.”, siger han.

I SpotOn Live kan du måle effekten af din markedsføring – og få hjælp til at blive bedre

 

“For eksempel kan du følge med i dine søgeord og synlighed på Google, se hvilke kanaler, der giver flest kunder og hvor lang tid, kunderne bruger på din hjemmeside”

Du kan tilmelde dig gratis til SpotOn Live på vores nye værktøjs egen hjemmeside.

Stil dit spørgsmål i kommentarfeltet

Mens jeg takker Lauge for hans tid og sender ham tilbage til Googles algoritmer, aftaler vi, at han besvarer alle spørgsmål, der stilles i kommentarfeltet.

Er du begyndt på din online markedsføring, har du ramt en mur eller har du et opklarende spørgsmål til, hvad du skal give dig i kast med? Stil dit spørgsmål i kommentarfeltet, og så vil Lauge Hybel besvare dit spørgsmål hurtigst muligt.

Debat


Skrevet af:
Christoffer Kleding
50131313ck@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu