Hvad Hjerteprojektet lærte mig om markedsføring med små budgetter

Skrevet af:
Sara Gammelgaard
slg@spotonmarketing.dk

Sara er typen, der altid besidder overskud udover det sædvanlige. Hun arbejder til daglig som Customer Success Manager i SpotOn Marketing, hvor hun agerer vejleder, rådgiver og projektleder for en lang række af vores kunder. Hun er med til at drive SpotOns Hjerteprojekt som projektleder, hvor vi hjælper en non-profit organisation med deres sag i et halvt år gennem gratis markedsføring og webdesign. Og så blev hun årets kollega i 2017. I artiklen kan du læse hendes erfaringer fra første omgang af SpotOns Hjerteprojekt.

Som virksomhedsdrivende i 2018 er digital markedsføring et begreb, man ikke kan komme udenom. Enten har man allerede implementeret digitale platforme i ens strategi, ellers overvejer man, hvordan man skal anvende de digitale redskaber, eller måske er man allerede ved at kløjes i den digitale jungle.

Særligt udfordrende kan det være for mindre virksomheder med små markedsføringsbudgetter, nyopstartede virksomheder og non-profit organisationer. Selvom det er ganske gratis at være tilstede online, er det desværre ikke altid gratis at være synlig online. Du kan sagtens være tilstede på et loppemarked. Men er din bod ikke synlig, får du ikke solgt dine varer.

Vil det så sige, at man skal ligge sig fladt ned, hvis man ikke er i besiddelse af et fem-cifret månedligt markedsføringsbudget?

Det spørgsmål har jeg gjort mig mange tanker over de sidste seks måneder, da jeg har arbejdet tæt sammen med en socialøkonomisk virksomhed. En virksomhed helt uden digitalt markedsføringsbudget. Og med lange udsigter til at få det. Jeg har nemlig været projektleder på vores Hjerteprojekt 2017.

Lige nu er vi på udkig efter vores Hjerteprojekt for første halvdel af 2018

Livsbanen – Det første Hjerteprojekt

Siden august 2017 har jeg i samarbejde med et team fra SpotOn Marketing hjulpet Livsbanen.dk, da de blev udnævnt som vores Hjerteprojekt 2017 – det første Hjerteprojekt i SpotOn Marketing.

Livsbanen stod med en udfordring: Hvordan går man fra at være en non-profit organisation, der er afhængig af funding, til at tage sagen i egen hånd og styre sin egen skæbne ved at udvikle sig til en socialøkonomisk virksomhed?

Livsbanen havde produkter de kunne sælge, de havde en Facebookside, de havde en hjemmeside, men de var ikke synlige. Opslag på deres Facebookside kom kun ud til folk, der kendte Livsbanen i forvejen og på Google var de ikke eksisterende.

Efter flere indledende snakke blev vi enige om et formål: At vi skulle udbrede kendskabet til Livsbanen ved at anvende Facebook annoncering, AdWords annoncering og arbejde på deres organiske placeringer på Google ved hjælp af SEO.

Så tænker du måske “det er godt nok et bredt formål…” Og ja! Det er det.

Det må dit formål også gerne være. Det vigtige er, at du har et formål. For dit formål afgør, hvilken markedsføring du skal kaste dig ud i – ligesom en GPS, hvor man taster destinationen ind først. Et formål giver dig retning.

 

Livsbanen hjælper udsatte unge tilbage på rette kurs gennem rapmusik

Passion er vinden bag den digitale bølge

Det er et enormt taknemmeligt job at arbejde som projektleder på Hjerteprojektet. Udover at alle selvfølgelig synes rigtig godt om at modtage hjælp gratis, giver det mulighed for at samarbejde med virksomheder, der brænder for en sag som gør en forskel for en gruppe mennesker.

Særligt én tanke kunne jeg dog ikke få ud af hovedet i løbet af projektet.

Jeg tænkte flere gange over, hvorvidt non-profit organisationer uden stort budget overhovedet havde mulighed for at blive synlige i den digitale verden. Er den eneste mulighed for at blive synlig på internettet virkelig at råbe højt for et stort budget?

Det gik heldigvis hurtigt op for mig, at selvfølgelig kan online markedsføring lykkes med små budgetter. Især hvis man selv er villig til at gå den ekstra mil og lægge de timer i, der skal til.

Før de digitale medier kostede markedsføring også penge. Busbannere, TV-reklamer og avisannoncer var og er bestemt ikke gratis. Dem, der ikke kunne betale, fandt alligevel gode og kreative løsninger, der fik deres virksomhed til at køre rundt. Og det samme gælder i dag. Det er trods alt det smukke ved non-profit organisationer og mindre virksomheder – de drives af en ekstrem passion. En passion man ofte ikke finder i lige så stor grad i store virksomheder.

Passion for sin sag, sit indhold og sit arbejde kan i den grad erstatte budget og føre til kreative løsninger. Det lærte jeg af mit samarbejde med de inspirerende mennesker fra Livsbanen. Dét lærte jeg af Hjerteprojektet.

Er du vores næste Hjerteprojekt?

Samarbejdet med Livsbanen.dk afsluttede efter det halve år med en workshop, hvor Livsbanen fik en række værktøjer til at arbejde med deres online synlighed selv fremover.

Derfor er vi i SpotOn Marketing på udkig efter det næste Hjerteprojekt. Lige nu modtager vi en masse ansøgninger fra en masse spændende non-profit organisationer med en masse inspirerende hjertesager. Men du kan stadig nå det endnu, hvis du ikke har ansøgt!

Hvis du er en del af en lille non-profit organisation, der ønsker vores hjælp til jeres hjertesag, kan du sende en kort ansøgning til os og fortælle om jeres sag inden d. 12. januar 2018.

Debat

Sara er typen, der altid besidder overskud udover det sædvanlige. Hun arbejder til daglig som Customer Success Manager i SpotOn Marketing, hvor hun agerer vejleder, rådgiver og projektleder for en lang række af vores kunder. Hun er med til at drive SpotOns Hjerteprojekt som projektleder, hvor vi hjælper en non-profit organisation med deres sag i et halvt år gennem gratis markedsføring og webdesign. Og så blev hun årets kollega i 2017. I artiklen kan du læse hendes erfaringer fra første omgang af SpotOns Hjerteprojekt.


Skrevet af:
Sara Gammelgaard
slg@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu