Kæmpe nyhed på de sociale medier – Instagram lancerer TV

Skrevet af:
Christoffer Kleding
50131313ck@spotonmarketing.dk

Fremover kan du se film og TV på din mobiltelefon, mens du bladrer mellem vennernes billeder på Instagram.

Det populære sociale medie lancerede for nylig IGTV – en forkortelse for Instagram TV – hvor kendte mennesker, medier og dig selv kan dele film på op til 60 minutter.

Nyheden fra Instagram kan betragtes som noget af de største, der er sket i det sociale medie-landskab i 2018. Måske siden Facebooks algoritmeændring. Og derfor følger virksomheder, digitale strateger og indholdsproducenter nøje med i IGTVs udvikling, der allerede nu kan findes i din Instagram-app.

 

Hvad siger Instagram om IGTV?

Til et storslået event i San Francisco d. 20. juni 2018 offentliggjorde Instagram, at de nu lancerer IGTV.

En ny feature der, ifølge social medie-giganten selv, er deres mest spændende funktion. Nogensinde.

Med Instagram TV bliver det muligt for alle at dele videoer med op til 60 minutters varighed.

Det er en markant nyhed. For det har hidtil kun været muligt at videoer med op til 60 sekunders varighed på sin Instagram-profil. Og 15 sekunder for de populære Instagram Stories.

Du kan finde og bruge IGTV i din Instagram-app i højre hjørne. Eller du kan downloade den nye IGTV, der er 100% dedikeret til den nye feature. Hvis en af de personer, du følger, deler en IGTV-video, vil du også kunne se og tilgå filmen fra deres profil.

 

DR Nyheder er blandt dem, der er hoppet med på IGTV-bølgen allerede

 

Unik for sin mobilvenlighed

Ifølge Instagram skiller IGTV sig markant ud fra andre videotjenester ved at være 100% mobilvenlig.

Og det vertikale, højformat (ligesom Instagram Stories) er også det første, der springer i øjnene, når man tager IGTV i brug for første gang. Videoerne passer til mobilskærmen!

Mobiltelefonen har for længst overhalet computeren som den mest brugte enhed til at besøge internettet.

Således kan det blive en fordel for IGTVs succes, at der tages udgangspunkt i mobilskærmen. Instagram viser i hvert fald, at de har fingeren på den digitale puls med deres nye, mobilvenlige feature.

 

Billedernes højformat passer perfekt til din smartphone skærm – og det kan blive IGTVs fordel

 

Det er i det hele taget værd at bemærke, at Instagram står stærkere og stærkere i takt med at brugen af digitale medier bliver mere og mere på smartphonen.

Eksempelvis har YouTube og Facebook begge sin oprindelse fra de internettider, hvor man primært surfede på nettet med sin computer, hvorfor de kan have svære ved at omstille deres platform til smartphones.

Omvendt har Instagram sin oprindelse som app.

Derfor er det naturligt, at de har satset på mobilskærmen fra første dag og er hurtigere til at tilpasse sig smartphones vertikale skærm – både med Instagram Stories og nu med IGTV.

 

Vil kæmpe mod YouTube om de unge

De fleste digitale eksperter er enige om, at Instagram (der er ejet af Facebook) tager kampen op mod YouTube med lanceringen af deres TV-feature.

I løbet af de seneste år er YouTube blevet rasende populært. Især blandt de unge. Hvilket en ny undersøgelse fra Pew Research Center i USA eksempelvis viser.

Her ses hvor stor en procentdel af de adspurgte teenagere, der bruger de forskellige sociale medier i dag sammenlignet med for tre år siden:

I 2018:

YouTube: 85%
Instagram: 72%
Snapchat: 69%
Facebook: 51%

I 2015:

Facebook: 71%
Instagram: 52%
Snapchat: 41%
Twitter: 33%

Der har i lang tid været tale om, at Facebook er begyndt at miste grebet om de unge. Hvilket undersøgelsen også viser.

Med IGTV virker det til, at Facebook gennem Instagram forsøger at lave en feature, der tiltaler de unge. Og ovenikøbet får dem til at blive i længere tid på platformen, hvilket i den grad er i de sociale mediers interesse. For eksempel hvis de kan få unge til at se 30 minutter lange film gennem IGTV.

Instagram annoncerede for nylig, at de netop har rundet 1 milliard brugere. Hvorfor YouTube uden tvivl må føle sig truet af at populære Instagram nu også satser på video-indhold, hvilket hidtil har været YouTubes primære boldgade.

 

Instagram rundede for nylig en milepæl med 1 mia. brugere – og er mere populært end nogensinde

Kan IGTV blive attraktivt i virksomheders markedsføring?

Det er ikke muligt at annoncere på Instagram TV. Endnu.

Men der går sandsynligvis ikke lang tid før, at annoncerne følger med den nye feature – og når det sker kan IGTV have et stort iboende potentiale i sig for annoncører.

Det er nemlig meget sandsynligt, at annonceformatet vil minde om Instagram Stories-annoncer. Et annonceformat som de fleste digitale eksperter er enige om er særdeles effektivt. Hvorfor IGTV-annoncer også har potentiale for at blive effektive.

Jeg har selv testet på Instagram Stories og har set flotte annonceresultater. Især er CPM (prisen for 1000 visninger) meget lav sammenlignet med Facebook. Hvilket jo er fordi, at der ikke er lige så mange der byder på pladsen på Instagram sammenlignet med verdens største sociale medie – Facebook.

Får det nye IGTV lige så meget vind i sejlene som Instagram Stories vil det sandsynligvis blive et populært sted for annoncører. Udover annoncerne så er IGTV også et sted, der kan blive velegnet som content-kanal, da det giver virksomheder mulighed for at dele indhold og få gratis visninger.

Men det hele kræver, at brugerne tager den nye TV-tjeneste til sig. Og det er stadig uklart om de gør det.

Desuden må man også forvent, at brugerne har et andet mindset, når de er på Instagram sammenlignet med, når de er på YouTube.
På YouTube har man på forhånd indstillet sig på at se film – også de længere. Spørgsmålet er, hvorvidt man har samme tålmodighed på Instagram? Det må tiden vise.

Hvad mener du?

Har du prøvet Instagram TV? Bliver det en succes for os, der arbejder med markedsføring? Er IGTV det nye YouTube? Eller er det en kæmpe fiasko?

Instagram TV vil uden tvivl få en masse omtale i den kommende tid – og jeg vil meget gerne høre din mening om IGTV. Tøv ikke med at skrive en kommentar, hvis du har en holdning til den nye funktion.

Jeg besvarer kommentarer, så hurtigt jeg kan! Tusind tak fordi du læste med!

Ønsker du at modtage mit nyhedsbrev? Tilmeld dig gratis og få fremtidige digitale nyheder såsom denne artikel sendt til din indbakke.

 

Debat


Skrevet af:
Christoffer Kleding
50131313ck@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu