Tips til dit indhold: Kom godt i gang med lokal markedsføring

Skrevet af:
Caroline Danielsen
71990902cd@spotonmarketing.dk

I vores sidste indlæg “Hvad er lokal markedsføring – og hvorfor skal vi overhovedet tale om det?” malede vi med den brede pensel og gav dig et hurtigt overblik over, hvad lokal markedsføring er. I dette indlæg vil vi stille skarpt på, hvad man som virksomhed konkret kan foretage sig for at implementere et lokalt fokus i sit indhold. Læs med her hvor vores tekstforfatter Caroline opridser de vigtigste do’s and don’ts i forhold til at skabe lokationsspecifikt indhold.

Lokalt indhold, der også betegnes som lokationsspecifikt indhold, sætter fokus på en virksomheds lokation med det formål at tiltrække potentielle kunder fra lokalområdet.

Der er mange måder, man skaber et lokalt fokus i sin online tilstedeværelse – simplest ved bare at nævne sin lokation – men nedenfor vil vi gennemgå de mest gængse metoder, så du kan hoppe med på den lokale bølge – nemt og hurtigt.

Brug din virksomheds lokation som et søgeord – i så høj grad det giver mening

Når det kommer til at inddrage lokationsspecifikke søgeord, er nøgleordet naturlighed, og det gælder om at bruge dem i sammenhænge, hvor det giver mening.

Det allerførste du skal foretage dig er at sikre, at dine “Title Tags” og “Meta Descriptions” er optimeret mod et lokalt fokus. Således kan du rangere højere på Google inden for dit lokalrområde. Og lokal synlighed på Googles søgemaskine er uundværligt for enhver lokal virksomheder i dag.

SEO-mæssigt er Title Tags (din sides overordnede titel, der vises i Googles resultatliste) et af de vigtigste elementer. Hvis din virksomheds vigtigste søgeord og lokation ikke fremgår her, bør du straks sørge for at implementere dem, så både Google og potentielle kunder kan aflæse, hvad siden handler om – nemlig din lokale virksomhed.

Hvis vi nu forestiller os, at du ejer en dansk gourmetrestaurant i København K, kunne dit Title Tag og din Meta Description fx se sådan her ud:

Title Tag: Hansens Køkken: Dansk gourmetrestaurant i København K

Meta Description: Er du på udkig efter en restaurant i hovedstaden, der serverer dansk mad i gourmetklassen? Så ring i dag og bestil bord hos Hansens Køkken i København K.

Eksempel på hvordan et søgemaskineresultat kan se ud med optimeret title tag og metadescription. Hansens Køkken: Dansk gourmetrestaurant i København K

Her ses ovenstående eksempel, hvor Title Tag og Meta Description er blevet mere SEO-venligt

“Om os” og “Kontakt”: To sider der skriger på lokale søgeord

En af styrkerne for mindre, lokale virksomheder er, at de ofte er meget originale, menneskelige og besidder en masse personlighed, hvilket differentierer dem fra de store forretningskæder. Derfor må lokalt indhold, sprog og vendinger gerne komme til udtryk på din hjemmeside – fordi det faktisk styrker din troværdighed og øger kundernes incitament for at købe hos dig.

Du kan passende skrue en smule op for den lokale jargon på din hjemmesides ‘Om os’-side og ‘Kontakt’side, hvilket du kan kombinere med lokale søgeord på en naturlig måde, så du samtidig kommer til tops på Google.

Skærmbillede af, hvor på SpotOn Marketings hjemmeside, kontaktsiden ligger. Under "Om SpotOn"

Et godt sted at tilføje lokalt indhold er under din hjemmesides ‘Om os’-side

 

En metode til at fremstille din virksomhed mere lokal er i din beskrivelse af forretningens beliggenhed.

Er du tandlæge, kan du for eksempel sørge for at lave en grundig og original beskrivelse af, hvordan dine kunder lettest kommer til og fra din klinik med byens offentlige transport – og hvorvidt der er parkeringsmuligheder i nærområdet – hvilket viser, at du er fra lokalområdet.

Mens du er i gang med beskrivelsen af din beliggenhed kan du passende tilføje lokationsspecifikke søgeord. Fx “Lyngby Hovedgade” eller “nær Lyngby Station”. Du kan eksempelvis integrere et søgeord, når du tipper potentielle patienter om, at de skal tage bus X mod Lyngby Station, eller at de kan parkere deres bil på parkeringspladsen under Lyngby Storcenter.

Inddrag også gerne lokale vartegn i din beskrivelse af adresse og lokalmiljø – fx Storkespringvandet i København, Aros i Århus og Aalborgtårnet i, ja, Aalborg. Det er med til at tilføje personlighed, originalitet og lokalånd til din hjemmeside, hvilket ofte er det, kunder sætter pris på, når de vælger at besøge en lokal forretning frem for en stor virksomhed.

På det visuelle plan kan du indsætte Google Maps på din hjemmeside, der viser din præcise placering, og at tilføje billeder fra klinikken og lokalområdet, der kan give en fornemmelse af miljøet og stemningen.

Husk altid at døbe og tagge dine billeder med sigende titler, som fx “Tandlæge i Hundested” eller “Fysioterapeut på Valby Langgade”.

Der findes redesigns af Google Maps, så du kan få kortet til at flugte med resten af dit visuelle udtryk

Drag nytte af lokale arrangementer og initiativer

De ovenstående forslag kan (og bør!) implementeres som permanente elementer på din lokale virksomheds hjemmeside, men der er også tips og tricks, der retter sig mod sæson- eller situationsprægede begivenheder. Som lokal virksomhed bør du altid holde dig opdateret på, hvad der sker i dit lokalområde, da du i mange tilfælde kan benytte disse arrangementer og events til din virksomheds fordel.

Cyklister på cykelsti i københavn, med Christiansborg i braggrunden.

Ha’ fingeren på pulsen i dit lokalområde – og forhold dig til aktuelle begivenheder i dit indhold

 

Er der et event i din by, der har indflydelse på dit lokalområde, kan du i mange tilfælde udnytte dette til at skabe lokalt indhold. Ligger din juicebar tilfældigvis på Islands Brygge, lige ved målstregen for Copenhagen Marathon, kunne man fx forestille sig en nyhed der hed:

“Sluk tørsten efter Copenhagen Marathon i vores juicebar på Islands Brygge”

Eller hvis du er dyrlæge:

“Vær opmærksom på, at Artillerivej er spærret pga. Copenhagen Marathon. Vi holder dog stadig weekendåbent, så benyt Jens Otto Kragsgade i stedet, hvis dit kæledyr får akut brug for lægehjælp”

Er du og din virksomhed aktiv i lokalmiljøet?

Endelig kan det give bonus, hvis du som virksomhed er engageret i dit lokalmiljø. Er du sponsor for det lokale håndboldhold, eller donerer du produkter/services/penge til velgørende initiative i din by? Så skal folk da vide det! Hav eventuelt en specifik landingsside, der beskriver dit lokale og sociale engagement, samt linker til de virksomheder du støtter eller samarbejder med.

Styr sikkert uden om de værste faldgruber

Det kan være fristende, at tilplastre sine sider med at nævne ens lokation, men som med alt andet gælder ordsproget “alt med måde” også i forhold til lokalt indhold.

Undgå eksempelvis:

At tilføje lokationer tilfældige steder i din tekst, hvor det ikke er relevant, og hvor det derfor kommer til at virke forceret.

At have fokus på flere lokationer på én side. Har din virksomhed flere lokationer, bør du lave adskilte, unikke lokationslandingssider til dem, så der fx er fokus på København i den ene og Århus i den anden.

Performer du lokalt? Tjek dine placeringer i SpotOn Live

Har du fulgt de do’s and don’ts, vi har gennemgået her, og er du nu nysgerrig efter at finde ud af, hvordan din lokale virksomhed performer i dit område?

Prøv vores gratis redskab SpotOn Live, der gør muligt for dig at se, hvordan din hjemmeside klarer sig i dit lokalområde. Du kan for eksempelvis se, hvor højt du rangerer på lokale søgeord. Og du kan måle på, hvorvidt de besøgende på din hjemmeside er fra dit lokalområde eller ej.

I det nye, gratis værktøj SpotOn Live kan du følge med i din markedsføring – nemt og hurtigt

 

Værktøjet er helt gratis og udviklet til lokale virksomheder – det vil sige sig. Du kan tilmelde dig fra SpotOn Lives hjemmeside 100% gratis.

Stil dit spørgsmål i kommentarfelt

Hvis du har et spørgsmål til lokal markedsføring, er du meget velkommen til at stille et spørgsmål herunder i kommentarfeltet. Jeg vil besøge at besvare alle kommentarer hurtigst muligt.

Debat

I vores sidste indlæg “Hvad er lokal markedsføring – og hvorfor skal vi overhovedet tale om det?” malede vi med den brede pensel og gav dig et hurtigt overblik over, hvad lokal markedsføring er. I dette indlæg vil vi stille skarpt på, hvad man som virksomhed konkret kan foretage sig for at implementere et lokalt fokus i sit indhold. Læs med her hvor vores tekstforfatter Caroline opridser de vigtigste do’s and don’ts i forhold til at skabe lokationsspecifikt indhold.


Skrevet af:
Caroline Danielsen
71990902cd@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu