Hvad er lokal markedsføring – og hvorfor skal vi overhovedet tale om det?

Skrevet af:
Caroline Danielsen
cd@spotonmarketing.dk

Internettet er stort og globalt – men også lille og lokalt. I Danmark besøger vi faktisk internettet mere end nogensinde før, når vi vil finde et pizzaria, tandlæge eller en anden lokal forretning i nærheden. Mens amerikanerne med Google i spidsen har sat fokus på det lokale aspekt i markedsføringen, har lokal markedsføring som begreb ikke vundet indpas herhjemme. Det ønsker SpotOn Marketing at ændre på. Siden bureauets begyndelse har vi været drevet af et formål om at hjælpe lokale virksomheder med at drive forretning i en digital tid. Derfor ønsker vi i det næste stykke tid at sætte lokal markedsføring på dagsordenen herhjemme gennem artikler og indhold.

Lokal markedsføring – kort fortalt

Lokal markedsføring er den slags markedsføringsstrategi som bedrives af virksomheder, der har en bestemt, fysisk lokation tilknyttet og som tilbyder ansigt-til-ansigt kontakt med deres kunder. Dette kan fx være en asiatisk restaurant på Vesterbro eller en tandlægeklinik i Holte.

Lokal markedsføring benyttes ofte af mindre virksomheder, som fx tøjbutikker og frisører, men også af større virksomheder, der ønsker at øge opmærksomheden omkring deres brand i et specifikt geografisk område. Specielt for lokale markedsføringsstrategier er, at de centrerer sig om en virksomheds nærområde, fx Valby, frem for at skyde med spredehagl i hele Danmark.

Og hvorfor er lokal markedsføring så en god idé?

Lokal markedsføring er blandt andet en god idé, fordi lokation og nærhed spiller en vigtig rolle, når vi som kunder skal vælge en virksomhed til at opfylde vores behov. Når vi skal have en pizza på vej hjem fra arbejde, er det vigtigt for os, at pizzariaet er tæt på, og at processen med at hente maden derfor bliver så let og overskuelig som overhovedet muligt, så vi ikke ender op med en kold og kedelig pizza. Fysisk nærhed er altså et helt centrale nøgleord, når det kommer til lokal markedsføring.

Derudover har kundernes online vaner ændret sig i takt med, at de har fået internettet med i lommen – direkte på deres smartphone. Det betyder, at de hiver deres mobiltelefon op af lommen og søger på en café eller lignende i nærheden af dem selv, når de har et akut behov.

 

Gruppe af ungen siddende ved kanal med blikket fast på telefoner i hånden. Viser hvor vigtigt online marketing er, da det er her du fanger forbrugeren.

Mobilen er en af hovedårsagerne til at lokal markedsføring boomer

 

⅓ af alle Google-søgninger er lokalt forankrede

Tvivler man på vigtigheden af lokal markedsføring, behøver man blot at kigge på den undersøgelse foretaget af Google i 2016, der viste, at næsten en tredjedel af alle mobilsøgninger er relaterede til en lokation. Det kunne være ‘Fysioterapi Lyngby’ eller ‘Massør nær mig’.

Det kan lyde paradoksalt, at selvom internettet giver os adgang til information fra hele verden, stiger interessen for det lokale. Det er ikke desto mindre sandheden, hvilket Googles undersøgelse påpeger, at forbrugerne i højere grad bruger lokalitet som et søgeparameter, når de leder efter en forretning eller ydelse.

Skærmbillede af lokalitetsbaseret søgeord "Psykolog københavn" på google, hvor lokalitet er tilføjet det organisk esøgeord

Folk kombinerer i højere grad lokalitet med deres søgeord i Google

 

 

Lokal markedsføring i praksis

Lokal markedsføring går i praktisk forstand ud på at synliggøre din virksomhed i dit lokalområde for at tiltrække en fast skare af kunder eller klienter. Det kan godt være, at du har ambitioner om at udvide din forretning til at betjene kunder i hele landet, men for at opnå succes som lille virksomhed, må du først opbygge et stort, loyalt netværk af lokale kunder.

Dette gør du først og fremmest ved at være til stede på de platforme, hvor dine kunder søger efter dine ydelser. Google Adwords gør det eksempelvis muligt at skabe kampagner, der er rettet præcis mod den målgruppe og det geografiske område, du ønsker at fokusere på. Og med en hjemmeside der er SEO-optimeret mod dit nærområde, kan du komme til tops i Googles resultatliste, når der søges på din service i dit nærområde.

Se hvordan din virksomhed performer i dit lokalområde

Er du ikke kunde hos os, men har du stadig lyst til at få indsigt i, hvordan din virksomhed performer i dit område, kan du oprette dig som bruger i vores gratis software SpotOn Live, der gør det nemt for dig at se og måle på alle de vigtigste parametre i din lokale markedsføring.

Her kan du eksempelvis se, hvor de besøgende på din hjemmeside bor i Danmark. Hvis du lever af lokale kunder, er det eksempelvis vigtigt for dig at vide, at de fleste af dine besøgende også er bosat i dit nærområde – ellers skal du gentænke din markedsføring og målgrupper. Du opretter og læser mere om værktøjet ved at følge: www.spotonlive.dk

indblik i spoton live, der viser hvor de besøgende kommer fra, og hvor mange henvendelser det resulterer i

Prøv SpotOn Live gratis og se om du rammer din lokale målgruppe

Opsummerende: Hvad kan lokal markedsføring?

Lokal markedsføring kan hjælpe dig med at ramme et relevant publikum, der rent faktisk har mulighed for og interesse i at besøge din butik, klinik eller lignende. Interessen for at handle lokalt er støt stigende, og hvis du lykkedes med at positionere dig blandt dine konkurrenter i dit nærområde, står du stærkt, næste gang en potentiel kunde skal vælge en ydelse nær dig.

Derfor er det vigtigt at tale om lokal markedsføring.

prøv vores test. Nysgærrig efter at vide om din hjemmeside kan forbedres? test din hjemmeside gratis her

Debat

Internettet er stort og globalt – men også lille og lokalt. I Danmark besøger vi faktisk internettet mere end nogensinde før, når vi vil finde et pizzaria, tandlæge eller en anden lokal forretning i nærheden. Mens amerikanerne med Google i spidsen har sat fokus på det lokale aspekt i markedsføringen, har lokal markedsføring som begreb ikke vundet indpas herhjemme. Det ønsker SpotOn Marketing at ændre på. Siden bureauets begyndelse har vi været drevet af et formål om at hjælpe lokale virksomheder med at drive forretning i en digital tid. Derfor ønsker vi i det næste stykke tid at sætte lokal markedsføring på dagsordenen herhjemme gennem artikler og indhold.


Skrevet af:
Caroline Danielsen
cd@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu