Ny kæmpe undersøgelse – Sådan klarer virksomheders Facebooksider sig i 2018

Skrevet af:
Christoffer Kleding
ck@spotonmarketing.dk

Det er blevet sværere for virksomheder at få et like.

Det afslører en ny stor undersøgelse af mere end 20.000 Facebooksider og over 43 mio. opslag, der udkom d. 7. august. Undersøgelsen som Buffer og BuzzSumo står bag viser nemlig, at der i dag er færre mennesker, der ‘synes godt om’ og interagerer med virksomheders opslag på Facebook sammenlignet med sidste år.

For mange virksomheder med en Facebookside har 2018 været et vanskeligt år. Derfor stilles der i dag større krav til virksomheders indhold og strategi, hvilket undersøgelsen også påpeger.

Herunder kan du læse tre nøgletal fra undersøgelsen og blive opdateret på den aktuelle status for Facebooksider, hvilket måske kan hjælpe dig med at planlægge dit næste træk.
I bunden af artiklen finder du også et link til hele undersøgelsen

Konkurrencen er steget

Først og fremmest er det bemærkelsesværdigt i undersøgelsen, at der i dag er flere opslag fra virksomhedssider på Facebook end tidligere.

Her ses det, at der postes over 1,3 mio. flere opslag i Q2 i år sammenlignet med forrige år fordelt over de 20.000 Facebooksider, der har deltaget i undersøgelsen. Ifølge Buffer svarer det til, at en Facebookside i dag deler ca. 4 opslag om dagen (!).

Det er ikke nødvendigvis den rigtige taktik at dele meget indhold. Faktisk har det altid været en debat blandt eksperter, hvorvidt meget eller lidt indhold fører til de bedste resultater. Og der er i den grad delte meninger.

Nej, du skal snarere bide mærke i stigningen i opslag, fordi det er et udtryk for en stigende konkurrence. Du er ikke alene som virksomhed på Facebook. Okay, det vidste du jo godt. Men tænk på, at du ikke er alene om at dele indhold. Det er ikke nok længere at dele et billede i ny og næ. Du skal skille dig ud!

Det kan du gøre ved lave en strategi for det indhold, du deler. Finde emner at tale om som virksomhed, der er på dine målgruppers dagsorden i hverdagen og som er relevante for dit brand at tappe ind i. Eller skrue op for kvaliteten og kreativiteten i de posts, du deler med omverdenen.

Interaktion med opslag falder

Er antallet af likes gået ned ad bakke? Så er du tydeligvis ikke den eneste. Undersøgelsen fra Buffer og BuzzSumo viser, at interaktionen for virksomheders opslag er faldet markant.

En interaktion er et like, en kommentar, en deling eller et klik på opslag. Og det er altså disse interaktioner, der lader til at falde for Facebooksiders opslag.

Kigger man på grafen svarer det altså til, at hvis du får 13 likes på et opslag i dag, svarer det til 23 likes på samme tid i 2017.

For de fleste virksomheder er det garanteret ikke en nyhed, at interaktionen er faldet en smule. En faldende organiske rækkevidde, en ny Facebook-algoritme, der viser mindre virksomhedsindhold og en stigende konkurrence har gjort det svært for virksomheden at nå bredt ud fra Facebooksiden.

Og så er der sikkert også en pointe i, at brugerne har ændret adfærd på Facebook. For eksempel lader det til at flere begynder at dele artikler via Messenger og andre frem for via deres Facebookside.

Alligvel må det siges at være overraskende, at undersøgelsen viser, at interaktionen med opslag er faldet med 50%.

Videoer er bedst – men falder også

Der er ikke næppe blev skreget så meget “Video, video” som lige nu – lige med undtagelse af tiden, hvor Danmarks Melodi Grand Prix-vinder fra 1982 storhittede.

Med god grund vel at mærke. For videoer stormer frem på sociale medier. Algoritmen og brugerne elsker begge det levende billedeformat. Og film fører ofte til flotte resultater på både annonce- og opslagssiden.

I undersøgelsen foretaget af Buffer og BuzzSumo fremgår det også, at der er forskel på typen af indhold, der deles. Og her er videoen vinderen.

 

 

I grafen ses, hvordan interaktionen pr. opslagstype er faldet siden 2017.

Interaktionen er faldet 70% for links, 63% for billeder og 47% for videoer. Måler du på interaktion i dit arbejde med Facebook, bør du således veloverveje, hvilken type indhold, du deler – og naturligvis at producere flere film.

Endvidere er det interessant, at selvom du producerer en video er det ikke lig med meget interaktion. For interaktionen for videoer falder jo også.

Det kan indikere, at videoformatet er bedst – men ikke alene kan få en virksomhed til at skille sig ud. Der er ingen nemme løsninger. Der skal være kvalitet bag. Videoerne skal have noget på hjerte. Og skyldes sandsynligvis også, at flere og flere producere bedre og bedre film, hvorfor der skal noget ekstra til, hvis du opnå en effekt ved at dele videoer.

 

 

Hvis du ønsker at få mere information om undersøgelsen, kan du læse den her hos Buffer, hvor du også får gode råd til, hvordan du kan tænke resultaterne ind i din Facebook-strategi.

Sidder du med et spørgsmål eller en tanke om artiklens pointer? Skriv gerne en kommentar eller send mig en mail til ck@spotonmarketing.dk

Tusind tak fordi du læste med!

Debat


Skrevet af:
Christoffer Kleding
ck@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu