Danskernes brug af digitale medier i 2017

Skrevet af:
Christoffer Kleding
50131313ck@spotonmarketing.dk

Nu er der nyt om danskernes brug af digitale medier.

Torsdag morgen udkom DRs rapport med dugfriske tal om medieudviklingen i Danmark i 2017. I rapporten undersøger Danmarks Radio, hvordan du, jeg og alle andre lytter til radio, Netflix-binger og tjekker news feed’et på sociale medier. Og allerede ved første øjekast bekræfter rapporten flere af de trends, der tales om i digitale kredse.

Twitter opslag fra DRs presseafdeling i forbindelse med rapportens udgivelse

 

Den årlige rapport fra DR plejer at være populær hos dem, der arbejder med kommunikation og markedsføring på digitale medier. Med god grund. For rapportens tal giver et indblik i danskernes aktuelle medievaner – og dermed indikerer rapporten også, hvordan virksomheder kan benytte medierne til at fortælle budskaber nu. Og i fremtiden.

Jeg samler tre interessante facts fra rapporten om danskernes brug af digitale medier i 2017 til dig, der arbejder med digital markedsføring og kommunikation her i artiklen.

Afhængige af Facebook

Af DRs årlige rapport som udkom torsdag morgen d. 25. januar 2018 fremgår det, at danskerne aldrig har brugt de sociale medier så meget, som de gør nu. DRs undersøgelse viser nemlig, at det daglige forbrug af alle de store sociale medier (Facebook, Snapchat, Instagram og Twitter) er steget.

Danskerne bruger Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter mere end sidste år

 

DRs tal er interessante, fordi de er med til at understøtte en aktuel debat om Facebook-overforbruget. Inden for det sidste stykke tid har mange påpeget (senest Marc Benioff, CEO i Salesforce), at Facebook er blevet ligesom cigaretter. Afhængighedsskabende. DRs rapport viser samme tendens, da danskernes daglige forbrug af sociale medier tydeligvis vokser og vokser.

Facebook selv meldte for nylig ud, at de foretager en stor ændring af deres algoritme. Ændringen skal få Facebook-brugerne til at bruge mindre, men mere meningsfuld, tid på deres platform. Noget tyder altså på, at Facebook lytter til kritikken. Og at de begynder at tage ansvar for, hvor meget tid der bruges på deres sociale medie.

Jeg skrev en artikel om, at Facebook i fremtiden vil vise mere indhold fra mennesker og mindre indhold fra brands og medier, hvis du vil vide mere Zuckerberg og co. ændring af algoritmen.

Facebook ændrede for nylig deres algoritme for at bringe mennesker tættere sammen

Mobiltelefonen overhaler computeren

2017 var ifølge rapporten første år nogensinde, hvor danskerne besøgte internettet flere gange fra deres mobiltelefoner frem for computeren.

Overgangen fra mobil til computer har i mange år været digitale eksperters yndlings profeti. Og nu kan DRs undersøgelse siges at gøre det officielt. Mobilen har overhalet computeren.

For virksomheder betyder skiftet fra computerskærm til smartphone, at hjemmesider skal være designet i et responsivt design. Et responsivt design er, når websitets udseende kan tilpasse sig alle skærmstørrelser. Og det er vigtigt i en mobiltid, da der findes vidt forskellige mobiler med vidt forskellige skærme.

Skiftet fra mobil til computer er også relevant i henhold til markedsføring på internettet. De fleste opretter annoncer til Facebook og Google fra deres computer. Men med de nye tal i baghovedet er det fremover vigtigt for den marketingansvarlige at huske på, at der er større sandsynlighed for at annoncen vises på en lille iPhone-skærm frem for en 27”-tommer iMac.

Om hjemmesider og annoncer fremover vil omdøbe ‘klik her’ til ‘tryk her’ eller ‘swipe her’ må tiden vise.

Nye vaner på Facebook, Instagram og Snapchat

Rapporten fra Danmarks Radio viser ikke kun, hvor meget danskerne bruger de sociale medier – men også hvordan.

Ifølge rapporten bruger danskerne i mindre grad Facebook og Instagram til at udgive deres eget indhold. De konsumerer snarere indhold på de sociale medier.

For virksomheder (især dig der arbejder professionelt med indhold til sociale medier) er det virkelig interessant, at danskerne er mere indstillede på at opleve indhold frem for at udgive indhold, når de logger ind på Facebook eller åbner Instagram-appen. Tilskuerne til dit indhold altså til stede på de sociale medier. Og det må siges at være et bærende argument for en content-strategi for alle virksomheder, der ønsker at være tilstede digitalt.

Der er stor forskel på danskernes brug af Facebook og Instagram sammenlignet med Snapchat

 

Undersøgelsen viser også, at danske Facebook- og Instagram-brugere er meget velovervejede, når de deler et opslag.

Det er interessant, fordi at DRs rapport dermed bakker op om en af de tendenser, som mange digitale eksperter taler om i henhold til sociale medier. I korte træk omhandler det, at Facebook og Instagram repræsenterer den pæne facade, mens Snapchat viser hverdagssituationer.

Her skal det dog tilføjes, at Instagram er lykkes med at tappe ind i hverdagen med deres nye funktion Instagram Stories, der som bekendt er blevet en stor succes. Og et stort slag mod Snap inc.

For dig som arbejder med en digital strategi er den forskellige brug af de sociale medier godt at have i baghovedet. For danskernes måde at bruge Facebook, Instagram og Snapchat stiller krav til dit indhold på de enkelte kanaler.

På Facebook og Instagram er det eksempelvis ofte en god idé med at dele indhold med omtanke. Hellere et flot billede og en video med et budskab end en dårlig produceret film, der ikke har noget på hjerte eller et spontant opslag uden sammenhæng til resten af dit indhold.

Omvendt kan dit brand være mere spontan på Snapchat med indhold. Og det samme kan siges at gælde for Instagram Stories.

Vi deler sommetider begyndervideoer om gør-det-selv-markedsføring, hvilke kan siges at egne sig bedre til Facebook end Snapchat

 

Bruger vi Facebook for meget i Danmark?

Et af de vigtigste emner på den digitale dagsorden lige nu er, hvorvidt dig, mig og alle andre er blevet overforbrugere af Facebook. Især med de seneste tal fra DR i baghovedet. Bruger vi for meget tid på det sociale medie?

Hvis du har en holdning til danskernes brug af Facebook, må du gerne skrive en kommentar herunder. Det vil jeg glæde mig til at læse. Jeg besvarer i øvrigt alle kommentarer så hurtigt, jeg kan.

Du kan læse hele rapporten fra Danmarks Radio her og blive klogere på flere af danskernes medievaner.

Ønsker du at holde dig opdateret på digitale trends? Så tilmeld dig mit nyhedsbrev, som jeg sender ud hver uge med seneste nyt fra den digitale verden.

 

Debat


Skrevet af:
Christoffer Kleding
50131313ck@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu