Ved du hvad dine kunder efterspørger

- i forhold til webdesign?

Skrevet af:
Christoffer Kleding
71990902ck@spotonmarketing.dk

Webdesign – det kigger dine kunder efter

I en online verden mødes forbrugeren dagligt af en overflod af informationer og grafiske indtryk. Alle med samme formål at få forbrugeren til at handle på en bestemt måde. Men hvad skal man i dag tage højde for i sit design for at imødekomme sine kunder bedst muligt? I denne artikel introducerer Christoffer, SpotOns Tekstforfatter og Redaktør dig for webdesignets udvikling, og hvad du skal vægte i dit design i dag.

I de seneste år har vi set en markant udvikling i designet af software og apps, lige fra 3D og skeuomorphic design – der efterligner virkelige objekter -, til fladt og minimalistisk design. I denne artikel vil vi tage et kig på, hvad der historisk set er sket, for at vi er nået hertil og hvilken indflydelse det har på design generelt.

Hvad er der sket?

Hvordan er den kollektive bevidsthed om design gået fra en kærlighed til tekstur, detaljerigdom og skygger til et ønske om diskrete farver og simpel typografi og opsætning? Der er selvfølgelig mange faktorer der spiller ind, men her vil vi gennemgå nogle af de mest fremtrædende.

Overflod af informationer

I vores samfund bliver vi bombarderet med en konstant strøm af information, hvoraf meget af det i princippet er irrelevant. Vi bliver konstant nødt til at evaluere og filtrere, og det kan faktisk være ganske udmattende. Derudover har vi også ændret vores skærmforbrug fra primært computer til primært telefon, og at overskue så store mængder af information på så lille en skærm, gør ikke problemet mindre. Dette er en af grundene til, at der er opstået et større behov for en mindre rodet, mere simpel brugerflade.

Enkelhed er vejen frem

Før i tiden når man designede software, følte man at man skulle tilbyde et væld af features, der kunne opveje den høje pris på produktet. Jo flere features jo bedre, tænkte man. I dag forholder det sig dog helt anderledes. Der er sket et skift mod mikro-apps, der favoriserer enkelthed og rent design over stort udvalg af features.

I gamle dage mente man desuden, at knapper og funktioner skulle fremhæves i en sådan grad, at brugeren ikke kunne overse dem, men i dag har man langt mere tiltro til brugeren og er derfor ikke bange for at benytte et mere diskret og simpelt design.

Responsivt design

Før i tiden designede man primært til en computerskærm, men da undersøgelser har vist, at folk i højere grad går på nettet på deres telefon i forhold til på deres computer er der opstået et behov for at designe hjemmesider, der tilpasser sig til og ser godt ud på alle enheder – heraf navnet responsivt design. Den lille skærm på telefonen, fx på en iPhone, begrænser designmulighederne markant og gør det mere vigtigt end nogensinde før at skabe simple, brugervenlige hjemmesider med minimalt design.

Opsummering

For at opsummere kan man sige, at tendensen går mod stilrent, simpelt design, der gør det let for brugeren at navigere på hjemmesider, hvad end de besøger dem på deres computer eller deres mobil.

Test din hjemmeside

Er du i tvivl om hvorvidt din hjemmeside er mobilvenlig eller ej? Test om din hjemmeside er optimeret til mobile enheder med SpotOn Marketings online testredskab.

Test din hjemmeside

Debat

Webdesign – det kigger dine kunder efter

I en online verden mødes forbrugeren dagligt af en overflod af informationer og grafiske indtryk. Alle med samme formål at få forbrugeren til at handle på en bestemt måde. Men hvad skal man i dag tage højde for i sit design for at imødekomme sine kunder bedst muligt? I denne artikel introducerer Christoffer, SpotOns Tekstforfatter og Redaktør dig for webdesignets udvikling, og hvad du skal vægte i dit design i dag.


Skrevet af:
Christoffer Kleding
71990902ck@spotonmarketing.dk


Skal vi gøre en forskel for din forretning?

Her er Emre og Stina. De er henholdsvis Webdesigner og Head of Customer Success hos SpotOn Marketing. Og de er sammen med resten af vores hold med til at gøre en forskel for mere end 500 forretninger i hele Danmark.

Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu