Derfor er din hjemmeside vigtig, hvis du vil have flere henvendelser

Skrevet af:
Christoffer Kleding
71990902ck@spotonmarketing.dk

Læs med og bliv klogere på, hvorfor du bør gøre plads til at redesigne din hjemmeside i dit markedsføringsbudget. Artiklen er skrevet af Christoffer Kleding, der specialiserer sig i kommunikation i den nye, digitale medievirkelighed gennem sin cand.comm. og som til daglig arbejder som tekstforfatter, kommunikationsmand og redaktør for nyhedsbrevet, SpotOn Anbefaler, hos SpotOn Marketing.

Det er cirka 25 år siden, at den første hjemmeside blev oprettet i Danmark. Antallet af danske websites er vokset markant siden dengang i starten af 1990’erne – og det samme er vores internetbrug. I dag er det faktisk svært at forestille sig da, vi ikke kunne se aftenens TV-programmer på tv2.dk, forberede os på ugens vejr med dmi.dk eller slå telefonnumre op på krak.dk. Hvor vil jeg hen med det?

Jo, vi er efterhånden blevet så vant til at bruge internettet, at vi som forbrugere stiller større og større krav til virksomheders online tilstedeværelse – herunder deres hjemmeside. De fleste undersøgelser viser, at det kun tager os fem sekunder at bedømme et website og beslutte os for, hvorvidt vi ønsker at blive. Lever siden ikke op til vores krav til design, navigation og mobilvenlighed, klikker vi os i stedet hen til det næste website. Og denne kundeadfærd er relevant for dig, der driver en forretning.

Hvorfor er kundernes krav til websites vigtigt?

For mindre virksomheder såsom fysioterapeuter, automekanikere og tandlæger er en hjemmeside, der lever op til kundernes krav, særlig vigtig. Det skyldes, at det er gennem websitet, at de modtager en stor del af henvendelser fra nye kunder.

Desværre ser jeg, at mange små forretninger ofte undervurderer vigtigheden af deres website. I stedet bruger de store dele af deres markedsføringsbudget på annoncer, fordi de vil have flere nye kunder i en fart. Men hvis deres hjemmeside ikke formår at omdanne besøg til henvendelser, har internet-annoncerne kun en begrænset effekt. Og så er spørgsmålet, om de ikke skulle have investeret i deres hjemmeside for at få flere kunder i stedet.

Jeg bruger de næste afsnit på at forklare, hvorfor jeg mener, at du bør overveje at gøre plads i dit markedsføringsbudget til at give din nuværende hjemmeside en kærlig hånd. Dit website er nemlig altafgørende for, hvor mange henvendelser fra nye kunder du får direkte fra internettet, hvis du driver en forretning i dag.

Din hjemmeside er ikke et fiskenet

Når du investerer i annoncer på Google eller Facebook, lokker du kunder hen til din hjemmeside lidt ligesom, når fisk svømmer i retning af et fiskenet. Modsat fiskenettet holder din hjemmeside dog ikke fast på dine kunder, når de først har bevæget sig i din retning. Tværtimod. Som jeg skrev tidligere bruger dine kunder kun fem sekunder på at beslutte sig, om de ønsker at blive på din hjemmeside, så du skal gøre en indsats for at få dem til at blive.

For eksempel kan du sikre dig, at din hjemmeside er designet responsiv, så den tilpasser sig alle skærmstørrelser. Både mobiltelefonen, iPad’en og computeren. Således fremstår du altid professionel over for nye kunder.

Dit førstehåndsindtryk er vigtigt

81% af forbrugerne kigger på internettet, inden de handler. Hvis du driver din egen forretning, bør du derfor prioritere din hjemmeside højt, da hovedparten af nye kunder danner sig et indtryk af din virksomhed på internettet, inden de kontakter dig.

Med en flot, brugervenlig hjemmeside kan du give et godt førstehåndsindtryk af din forretning, der giver flere kunder lysten til at kontakte dig direkte fra hjemmesiden. Omvendt giver du et dårligt indtryk af din forretning, hvis du ikke husker at give dit website en kærlig hånd af og til. Overvej derfor om din hjemmeside ikke bør være højt på din to-do-liste i år, hvis du vil forbedre dine tal på bundlinjen.

(Eksempel på stigning i konverteringer efter én af vores kunder fik nyt website i ultimo september 2016)

Brugervenlighed i fokus i 2017

I 2016 så vi, hvordan Google satte fokus på brugervenlighed i deres søgemaskine – og alt tyder på, at det fortsætter. Alle eksperter er i hvert fald enige om, at 2017 kommer til at stå endnu mere i brugernes tegn. Helt enkelt betyder det, at hurtige og mobilvenlige websites rangerer højere på Googles lister fremadrettet – og således får mere opmærksomhed fra potentielle kunder.

Hvis du allerede har en topmoderne og brugerorienteret hjemmeside, er du således godt stillet i forhold til Googles mere brugerorienterede algoritme. Men hvis det omvendt er længe siden, du har moderniseret dit website, bør du for alvor overveje at gøre plads i budgettet til din hjemmeside i 2017.

Gør det lettere at blive kontaktet med en ny hjemmeside

En af de markante fordele ved at modernisere din hjemmeside er, at du kan gøre det let for dine kunder at kontakte dig direkte på internettet. Flere og flere forbrugere foretrækker nemlig at booke en tid, skrive et spørgsmål eller bede om at blive ringet op fra din hjemmeside frem for at gribe telefonen og ringe dig op.

Med et nyt website kan du for eksempel oprette en kontaktformular eller en ‘ring mig op’-knap. Det gør det let for nye kunder, der besøger din hjemmeside at tage kontakt til dig, når de besøger dit forretningssite.

Følg med i næste uge og få flere tips

Annoncer og SEO gør din forretning synlig på internettet. Derfor er de vigtige værktøjer til at få flere nye kunder hen til din hjemmeside. Men jeg håber, at du efter at have læst denne artikel, er blevet klogere på, hvorfor din hjemmeside er vigtig for, at du udnytter din online markedsførings fulde potentiale – og ikke mindst får flere kunder. Med en god balance mellem hjemmeside, søgemaskinesoptimering og annoncering er du nemlig på rette vej.

Det er ikke nemt at drive forretning for lokale virksomheder i den digitale tid, vi lever i. Ikke desto mindre fortjener de lokale virksomheder en plads i den digitale fremtid. Derfor fortsætter vi her hos SpotOn Marketing med at dele artikler og tips til at drive lokale virksomheder, som du kan bruge i din hverdag som forretningsejer.

Modtag næste uges artikel direkte i din indbakke ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, som jeg sætter sammen hver uge. Ellers kan du følge os på vores Facebookside, hvor vi også udgiver artiklen.

Vi ses i næste uge!

Debat

Læs med og bliv klogere på, hvorfor du bør gøre plads til at redesigne din hjemmeside i dit markedsføringsbudget. Artiklen er skrevet af Christoffer Kleding, der specialiserer sig i kommunikation i den nye, digitale medievirkelighed gennem sin cand.comm. og som til daglig arbejder som tekstforfatter, kommunikationsmand og redaktør for nyhedsbrevet, SpotOn Anbefaler, hos SpotOn Marketing.


Skrevet af:
Christoffer Kleding
71990902ck@spotonmarketing.dk


Skal vi gøre en forskel for din forretning?

Her er Alexander og Biswan. De er henholdsvis Client Manager og Webdesigner hos SpotOn Marketing. Og de er sammen med resten af vores hold med til at gøre en forskel for mere end 500 forretninger i hele Danmark.

Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu