Fire gode råd til at komme videre, når du går i stå på tastaturet

Skrevet af:
Caroline Danielsen
cd@spotonmarketing.dk

Gode råd til at komme videre, når du går i stå på tastaturet

Oplever du skriveblokering i de kreative rør, der resulterer i, at dine gode budskaber ikke kan flyde frit? Bare rolig. Det kan jeg, som tekstforfatter, skrive under på er helt normalt. I denne artikel giver jeg en række brugbare tips og tricks samt fire konkrete øvelser, du kan trække på, når klappen går ned.

Kender du det?

Du har læst vores artikler om betydningen af blogindlæg og andre content marketing initiativer, og nu har du selv fået lyst til at fatte pennen, eller tastaturet nok nærmere.

Du åbner et dokument, og venter på at ordene begynder at flyde ud gennem dine fingre, eller at idéen rammer dig som himmelsk inspiration fra oven.

Men der sker ikke noget. I stedet blinker cursoren uafbrudt, som sagde den “Jeg er klar, jeg venter kun på dig!”

Tiden går, og dokumentet er stadig lige så tomt som din hjerne.

Du er kort sagt ramt af skriveblokering. Men bare rolig, det er sket for mange før dig. Alle fra H.C. Andersen til Haruki Murakami har prøvet det, og alle er brudt gennem muren og kommet ud på den anden side.

Planlæg dig ud af problemerne

Uanset hvad du forestiller dig, er det de færreste, der sætter sig ned og skriver en tekst fra start til slut uden at have brainstormet, lagt en plan eller på anden måde forberedt sig på at skulle skrive.

Selv ikke dem der arbejder professionelt med tekstproduktion!

Måske tænker du, at skrivning er en kreativ disciplin, der ikke kan kortlægges, men faktisk kan faste rammer, ja endda skabeloner, ofte være gavnlige i processen.
Dermed ikke sagt, at du bare kan udfylde et skema, og voila, have en unik tekst klar, men ofte kan det hjælpe at stille dig selv et par relevante spørgsmål, inden du går i gang.

De berømte hv-ord som afsæt

Er du ejer af eller ansat i en virksomhed, og skal du skrive på vegne af denne? Så kan det ofte betale sig at stille spørgsmålene:

  • Hvem er jeg? Og hvordan adskiller jeg mig fra andre lignende virksomheder?
  • Hvad vil jeg gerne? Hvad er min virksomheds (for)mål?
  • Hvad skal læseren have ud af teksten? Og hvad vil jeg gerne have ud af den?

Hvis du er usikker på, hvad det egentlig er, du vil med teksten, kan du være sikker på, at din læser også er det. Vil du sælge mere, udbrede kendskabet til dine nye produkter eller have flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev, så lad det skinne tydeligt igennem.
Fire forslag til skriveøvelser, der får ordene til at flyde

Er du gået i baglås over den blanke side? Så giver vi dig her fire konkrete skriveøvelser, som forhåbentligt vil sætte fut i din kreativitet.

1. Automatskrift

Sæt et ur og skriv uafbrudt i 10 minutter. Kan du ikke finde på noget at skrive, skriver du bare “jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive”, indtil du kommer på noget.

Det vigtigste er, at du skriver UAFBRUDT, og altså ikke går tilbage og retter/tilføjer.

Formålet med denne øvelse er at skrive uden at lade sig hæmme. At skrive fra underbevidstheden, så at sige. Selvom du tænker, at du ikke ved, hvad du gerne vil skrive, vil du ofte finde ud af, at det gjorde du faktisk – underbevidst. Du kan herefter bruge de bedste bidder fra skriveøvelsen som afsæt for din egentlige tekst.

2. De tre vigtigste

Vælg de tre ord, der bedst beskriver din virksomhed, det kan fx være “tandlæge, tandretninsgekspert og studierabat”. Skriv herefter en sætning med hver af de tre ord. Brug disse tre sætninger, som udgangspunkt for din videre tekst, så du har nogle faste fikspunkter.

3. Ikke-øvelsen

Vi kender det alle sammen. Nogle gange er det lettere at beskrive sig selv ved at sige, hvad man i hvert fald ikke er. På samme måde kan det hjælpe at tænke:

Min virksomhed er ikke, mit team prioriterer ikke, vi giver ikke, osv. osv. Bagefter kan du ændre fortegn på dine sætninger og bruge disse som salgsargumenter for din virksomhed.

4. Skeletøvelsen

Du har sikkert en idé om, hvad du gerne vil ind på i din artikel.
Lav en overskrift og 3-5 underoverskrifter. På den måde får du brudt den blanke side op, og det vil herefter blive lettere at udfylde artiklen med brødteksten og lave naturlige overgange mellem de forskellige afsnit. Overskrifterne vil fungere som tekstens skelet, og det vil være mere overskueligt at bevæge sig fra overskrift til overskrift, end at skulle lade teksten flyde fra et blankt dokument.

Det er uundgåeligt at opleve, at klappen går ned og at inspirationen forlader en. Når du oplever skriveblokering, håber vi, at du vil komme tilbage til dette indlæg og prøve kræfter med en eller flere af skriveøvelserne.

Få artikler og nyheder i din indbakke – hver uge

Hver uge sender vores kommunikationsansvarlige Christoffer et nyhedsbrev ud med seneste nyt fra den digitale verden
samt artikel skrevet af SpotOns digitale eksperter.

Har du lyst til at modtage vores artikler i din indbakke – holde dig opdateret på digitale trends, kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev gratis.

 

Tusind tak fordi du læste med!

Hvis du har prøvet skriverådende af, er du meget velkommen til at kommentere med ris, ros eller måske endnu flere tips til, hvordan vi og andre ligesom dig kan komme en skriveblokering til livs. Tusind tak fordi du læste med!

Debat


Skrevet af:
Caroline Danielsen
cd@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu