Black Friday – Fire gode råd til at forberede din virksomhed til dagen

Skrevet af:
Christoffer Kleding
50131313ck@spotonmarketing.dk

Selvom der forhåbentlig ikke bliver tale om amerikanske tilstande, er det stensikkert, at Danmark igen i år bliver ramt af en shoppingstorm d. 24. november 2017, når danskerne suser og svinger med dankortene i landets butikker og webshops. Black Friday er på vej!

Hvis du endnu ikke har forberedt dig på Danmarks største shoppingdag, kan du i denne guide få idéer til at forberede din forretning og markedsføring på stormen. Heldigvis har jeg friske facts og råd med i bagagen fra et besøg hos Google, så bare rolig – vi skal nok nå at gøre din virksomhed klar til den store shoppingdag.

Hvornår og hvor populær er Black Friday?

Black Friday foregår d. 24. november i år som naturligvis er en fredag. Denne fredag er som beskrevet Danmarks største shoppingdag. Og hvis det kan være svært at forholde sig til, hvad Danmarks største shoppingdag betyder i tal, kan følgende facts fra Google vise, hvor stor begivenheden egentlig er:

Danskerne shoppede mere end nogensinde før under Black Friday 2016

 

Der er altså en god grund til at kalde Black Friday for en sand shoppingstorm. Heldigvis kan du udnytte begivenheden til at få flere kunder i din forretning.

Hvad skal du gøre for at forberede dig til Black Friday?

Der findes mange metoder til at forberede din forretning på Black Friday. Jeg har udvalgt fire metoder, der med sikkerhed kan gøre din butik og webshop Black Friday-klar.

1. Nytænk dit tilbud og dit produkt

Det kan måske lyde indlysende, men det er vigtigt, at du husker at give dig selv tid til en kreativ produkt-brainstorm i forbindelse med Black Friday. Især hvis du ikke sælger produkter såsom tøj, elektronik og inventar, hvor det giver mening at give 20-70% rabat i butikken.

Er du et konsulenthus, kunne du overveje at give én times gratis rådgivning? Er du tandlæge, kunne du tilbyde et almindeligt tandeftersyn til halv pris?

I SpotOn Marketing er vi selv en virksomhed, hvor vi ikke har varer, vi kan skrue 20-70% ned. I stedet giver vi alle vores kunder et gratis og unikt designet Black Friday-coverbillede og rådgivning om Black Friday som en kreativ gimmick. Og det er kun fordi, vi satte tid af til at tale om mulighederne for Black Friday-tilbud som bureau.

Et kreativt Black Friday-tilbud kan være lige så godt som 50% rabat

 

2. Fortæl omverdenen, at du hopper med på Black Friday-bølgen

De fleste danskere venter med at købe til selve Black Friday, fordi de ved, at de får de bedste tilbud på selve dagen. Men i ugerne op til Black Friday researcher de overalt på internettet for at finde de steder, hvor de kan få de bedste tilbud. Måske kender du denne adfærd fra dig selv?

Fordi danskerne leder efter tilbud i flere uger før Black Friday, er det meget vigtigt, at du er tidligt ude med dit budskab om, at du har gode Black Friday-tilbud. Fortæl gerne dette budskab en masse gange på forskellige måder, så målgruppen ikke bliver trætte af at høre på dig – men i stedet husker dig, når det bliver fredag d. 24. november.

Det kan du eksempelvis gøre ved at:

  • Skifte coverbillede på Facebook og annoncere at du har tilbud på Black Friday
  • Skrive rundt til alle, der er tilmeldt dit nyhedsbrev, at du har tilbud i forbindelse med Black Friday
  • Tilføje et element eller en unik landingsside på din hjemmeside, der er skræddersyet til Black Friday
  • Byde på annonceplaceringer på Google under relevante søgekategorier i ugerne op til Black Friday – hvilket i øvrigt også er markant billigere for dig end under selve Black Friday
  • Oprette content til dine sociale medier, der tæller ned til Black Friday. For eksempel ved at vise et nyt tilbud pr. dag.

Brug et coverbillede på Facebook til at fortælle omverdenen, at de kan forvente Black Friday-tilbud hos dig

 

3. Kom i gang med din SEO

Der er som tidligere nævnt 40.000.000 søgninger på Google under Black Friday. Kun i Danmark. Af grund er der et stort potentiale for dig, der satser på SEO og ønsker at rangere højt på Google, fordi din butik og webshop således kan blive mere synlig over for en masse potentielle kunder.

Der er naturligvis visse produkter, der er mere populære end andre, når Danmarks største shoppingdag er i gang. Tre af de mest populære produkter i løbet af Black Friday 2016 var:

1. Elektronikvarer
2. Mode- og skønhedsprodukter
3. Ting-til-hjemmet

Hvis du forhandler produkter inden for en af disse kategorier, er der dermed et stort potentiale, hvis du har en side 1-placering på ‘Black Friday computer’ eller lignende søgninger.

Der bliver købt produkter såsom computere, make-up-produkter og Kähler-vaser i massevis under Black Friday

 

Søgemaskineoptimering tager dog lang tid. Der kan gå op til et år, før du befinder dig på den eftertragtede side 1-placering. Men eftersom Black Friday med garanti vender tilbage næste år, kan det betale sig for dig at satse på SEO allerede nu. Måske giver det kun en lille stigning i år, men næste år kan det give et markant boost til bundlinjen, hvilket dit fremtidige jeg vil takke dig for.

Bemærk, at hvis du ikke forhandler produkter inden for disse populære kategorier, bør du stadig overveje online markedsføring på Black Friday. Men der er måske andre veje, du bør gå.

4. Tænk i nichébaner med dine annoncer på Facebook og med Google Adwords

Du kan godt forvente, at de store virksomheder betaler i dyre domme for annoncer på henholdsvis Google og Facebook på Black Friday. Det presser naturligvis annoncekronen i vejret på de populære søgninger, hvilket bliver dyrt for dig, der driver en lokal forretning.

Det betyder dog ikke, at du skal lade dig skræmme af giganterne og droppe dine betalte annoncer. Tænk i stedet i nichébaner, hvor de store virksomheder ikke har deres fokus.

‘Lokalitet’ kan være et parameter, der får dine annoncer til at skille sig ud

 

For eksempel fortalte Google, at danskerne i høj grad kombinerer søgninger under Black Friday med lokalitet. Her har du en unik mulighed i forhold til de store virksomheder.

Hvis du driver en butik i Nyborg, kan du for eksempel markedsføre dig for alle, der søger på ‘black friday nyborg’ med dine Google-annoncer ligesom du kan indsnævre målgruppen for Facebook-annoncer til mennesker bosiddende i Nyborg. Dermed bliver lokalitet en måde hvorpå, du skiller dig ud.

Driver du i stedet en online webshop giver lokalitet ikke mening, men det gør nichéprodukter til gengæld. Du kan for eksempel annoncere på én bestemt sneakermodel eller et slags hårplejeprodukt, hvis du i forvejen ved, at den pågældende vare er populær.

Brug SpotOn Live som værktøj til at blive Black Friday-klar

Den bedste måde at finde ud af, hvad du skal gøre fremadrettet er ved at kigge på, hvad der plejer at fungere bedst for dig. Derfor er indsigt også første trin i alle strategi-håndbøger.

Til at få den nødvendige indsigt i din online forretning og marketing vil jeg anbefale dig vores gratis værktøj SpotOn Live. Værktøjet er nemlig meget let at bruge og 100% gratis, så længe du har lyst. Og så bruger hundredvis af virksomheder i forvejen SpotOn Live til deres forretning, hvorfor du lige så godt kan komme i gang også.

Prøv SpotOn Live og se, hvordan du får mere for dine markedsføringskroner

 

I SpotOn Live kan du se, hvilke produktsider der er mest populære i din webshop og du kan følge med i dine Google-placeringer. Du kan også vælge at se, hvorvidt det er dine Facebook eller Google-annoncer, der virker bedst for dig. Det giver dig et billede af, hvad der virker bedst for din forretning og således en idé om, hvordan du skal satse under Black Friday.

Du prøver SpotOn Live ved at tilmelde din virksomhed på værktøjets hjemmeside

Skriv tips og spørgsmål i kommentarfeltet

Hvis du har et spørgsmål til din markedsføring i forbindelse med Black Friday, eller hvis du har et uundværligt tip, du tror, at andre lokale virksomhedsejere kan få gavn af, bedes du skrive en kommentar herunder. På den måde kan vi sammen hjælpe hinanden med at drive forretning i en digital tid, hvilket alle jo får gavn af. Jeg vil naturligvis forsøge at besvare alle kommentarer, så hurtigt jeg kan.

Debat


Skrevet af:
Christoffer Kleding
50131313ck@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu