Begynderguide – Sådan indsamler du leads med Facebook

Skrevet af:
Christina Brøndsted
cb@spotonmarketing.dk

Mmmm…. leads! Livretten for de fleste mennesker som arbejder med online markedsføring. Vi elsker leads!

Med ét lead kan vi gøre vores marketing-setup mere præcist. Vores målgrupper bedre. Og vi kan få tidligere kunder til at vende tilbage igen, igen og igen.

Hvis du arbejder med online markedsføring, men endnu ikke er begyndt at arbejde med leads, skal du vide, at du lige nu er havnet det helt rigtige sted. For i denne artikel lærer du, hvordan du kan indsamle leads direkte fra Facebook. Helt fra begyndelsen.

Lad os starte med at kigge på, hvad leads egentlig er for noget.

Hvad er et lead?

Et lead er oplysninger på en potentiel kunde. Fx et navn, et telefonnummer og en mailadresse.

Der findes mange definitioner på, hvad et godt lead er. Og det skyldes i bund og grund, at der kan være mange formål med leads.

For salgsafdelingen kan et godt lead være et telefonnummer, der giver mulighed for at kontakte personen. For magasinet og webshoppen kan et lead være en mailadresse, der giver mulighed for at dele artikler, nyheder og gode tilbud i indbakken.

Selvom der findes mange opfattelser af leads, kan de fleste dog blive enige om, at oplysningerne især er værdifulde for alle, der arbejder med online markedsføring.
Hvorfor? Det skal jeg fortælle dig, hvis du læser med i næste afsnit.

Hvorfor leads?

Et lead i hånden er bedre end 10 likes på Facebook. Det skyldes, at oplysninger på potentielle kunder kan spille en nøglerolle for din marketingsstrategi. De kan nemlig både bruges til dine online annoncer, dine mails, til at skabe nye målgrupper gennem Facebook og meget mere.

Tre årsager til at marketingfolk elsker leads:

  • Målgrupper på FacebookDu kan give oplysninger (fx mailadresser) til Facebook og bede
    deres datamaskine om at finde personer, der matcher dem, du har information om. Det kaldes et look-a-like-audience. Og de er ofte gode målgrupper at annonce til.
  • E-mail-marketingHvis du indsamler mails på potentielle kunder, kan du efterfølgende sende dem mails med nyt indhold og gode tilbud. Mails er en gratis markedsføringskanal. Hvorfor det er en relevant kanal at bruge. Samtidig kan mails, der eksekveres på rette måde, virke personlige og styrke forholdet til nye og eksisterende kunder.
  • Online annoncerEn kunde, der køber i din online butik, er godt. En kunde, der køber igen, igen og igen er bedre. Hvis du fokuserer på at indsamle leads i stedet for kun at sælge produkter via Facebook, kan du efterfølgende oprette annoncer, der kun rammer dem, som allerede har købt én gang i din butik. Og derfor sandsynligvis vil købe af dig igen.

Derudover kan leads styrke salgsafdelinge. Give mulighed for at sælge mere komplicerede løsninger gennem customer journeys og dialog.
Og meget mere jeg ikke går i dybden med nu. For nu skal vi i stedet se på, hvordan du indhenter leads på Facebook.

For de fleste som arbejder med online markedsføring er indsamling af leads et vigtigt element af den digitale strategi. Også i SpotOn Marketing.

Brug Facebook til at indsamle leads

Der findes mange måder at indsamle leads. Ofte er det gennem landingssider, der lover et stykke indhold i bytte for kundes oplysninger. Du kender dem garanteret. E-bogen med de 15 gratis råd om GDPR-lovgivningen. Eller den seneste rapport om, hvad 2018 bringer på marketingfronten.

Der findes dog en metode til at undgå at designe nye landingssider. Heldigvis. For med Facebooks Lead Ads kan du indsamle oplysninger direkte fra verdens største sociale medie. Og det er ofte mere effektivt og, modsat landingssiderne, ikke særlig tidskrævende.

Sådan kommer du i gang

Ligesom med alle andre initiativer inden for markedsføring, skal du starte med at spørge dig selv, hvad formålet med din kampagne er. I dette tilfælde: Hvilke oplysninger ønsker jeg at indsamle? Og hvad skal oplysningerne bruges til?

Det kan mailadresser til dit nyhedsbrev. Mailadresser til målrette annoncer. Eller et telefonnummer, så du selv kan gribe røret og tage kontakt.

Når du har formålet med din leadannonce på plads, er det tid til at sætte annoncen op i Facebook Business Manager.

 

I Facebook kan du vælge ‘leadgenering’ som en af dine kampagneformer

 

Det gør du på kampagneniveau, når du vælger hvilket formål, din kampagne skal have. Her vælger du leadgenerering.

Herefter kan du sætte en kampagne op som du plejer med budget og målgruppe. Når du opretter annoncen, skal du tilføje en leadformular, som du opretter direkte i din Business Manager.

For at få lov til at uploade leadformularen, skal du linke til din privatlivspolitik på din hjemmeside. Hvis du ikke har sådan en, skal du oprette en underside, hvor du oplyser om din behandling af data. Du kan finde input til din privatlivspolitik på internettet eller læse SpotOn Marketings, hvis du vil have inspiration.

Samtidig skriver du din tekst og overskrift helt som du plejer i en Facebookannonce og tilføjer et fængende billede der er relevant for dit budskab.

En lead-annonce ligner en almindelig Facebook-annonce. Her ses en annonce for Havneholmen Aarhus

Husk, når du opretter en leadannonce, skal du gøre det tydeligt over for modtageren, at kan tilmelde sig, samt hvad de får ud af at tilmelde sig.

Fordele ved en leadkampagne på Facebook

Når man klikker på annoncen på Facebook, åbnes der en leadformular – og her har Facebook på forhånd udfylde både email og navn – for dine kunder. Det gør det meget nemt for mulige kunder at give dig deres oplysninger – og derfor er lead ads meget effektive og brugervenlige.

Når interesserede trykker på ‘læs mere’ åbnes en leadformular, hvor de kan indtaste deres oplysninger

 

Du kan dog vælge at tilføje spørgsmål til tilmeldingsformularen, hvis du ønsker ekstra informationer. Det kan være telefonnummer, branche, bopæl eller lignende, der kan berige dine data.

På billedet ses en tilmeldingsformular. Som du kan se, er to ud af tre felter udfyldt på forhånd. Og den pre-udfylde formular resulterer i, at mange flere taster de sidste oplysninger ind.

Hvordan ser du informationerne på dine leads?

Når dine lead-annoncer er aktiveret, går der forhåbentlig ikke lang tid før, at der begynder at være tilmeldinger til dit nyhedsbrev, åbent hus eller lignende.

Du kan herefter downloade informationerne på dine leads på annonceniveau. Efter du har trykket ‘download’ modtager du dine leads som .xls-fil. Klar til at sat ind i dit Excel-ark.

Sådan ser det ud i Facebook, når du skal downloade dine leads

 

Efter at have indsamlet dine leads er det vigtigt, at du hurtigst muligt yder en indsats for de mennesker, der har vist interesse i din virksomhed.

Hvis de har skrevet sig op til at blive kontaktet, så ring til dem hurtigst muligt. Hvis de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, så sørg for, at deres oplysninger bliver overført direkte til din mailliste.  Hvis de har tilmeldt sig en e-bog, så sørg for at sende bogen til dem hurtigst muligt. Fx via et tredjepartsværktøj såsom Zapier, der kan trække dine data fra Facebook ind i dit CRM-system automatisk.

Du er formentlig også interesseret i hvordan du skaber gode Facebooktekster der giver resultater, eller måske vores råd til, hvordan du kan spare tid på din kommunikation på sociale medier

Debat


Skrevet af:
Christina Brøndsted
cb@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu