Stor ændring på vej – Facebook laver om på deres algoritme

Skrevet af:
Christoffer Kleding
50131313ck@spotonmarketing.dk

Når du sidder med tommelfingeren klistret til mobilskærmen, mens du ruller ned gennem dit newsfeed på Facebook, vil du inden længe se flere billeder fra din kollegas housewarming og færre opslag fra virksomhedssider.

Facebook varslede natten til fredag (dansk tid), at de foretager en stor ændring af deres algoritme, der prioriterer opslag fra venner, familie og grupper og nedprioriterer opslag fra brands og medier.

Ændringen får stor betydning for måden, brands skal tænke indhold i fremtiden og omtales lige nu i de fleste danske, internationale og digitale nyhedsmedier.

Hvad siger Facebook om opdateringen?

Natten til fredag udgav grundlæggeren af verdens største sociale medie, Mark Zuckerberg, et Facebook-opslag, der gjorde det klart for resten af verden at et stort skifte i algoritmen er på vej.

I nat delte Zuckerberg et Facebook-opslag, hvor han beskrev årsagen til at ændre det sociale medies algoritme

I opslaget fortæller Zuckerberg, at Facebook oprindeligt er bygget for at bringe mennesker tættere på hinanden.

Et stigende antal opslag fra virksomheder, brands og medier har ifølge Zuckerberg dog medført, at den personlige kontakt har mistet sit råderum på platformen. Derfor ændrer Facebook nu algoritmen.

Fremover prioriterer Facebook personlige opslag over indhold fra virksomheder og medier. Algoritmen har fokus på at skabe flere samtaler mellem mennesker med Facebook som platform.

Stor betydning for virksomheder

Ifølge Facebooks egen nyhedskanal får ændringen i algoritmen stor betydning for virksomheder. Facebook skriver, at mens de ruller algoritmen ud, vil de fleste virksomheder opleve et fald i rækkevidde, videovisninger og trafik:

“Because space in News Feed is limited, showing more posts from friends and family and updates that spark conversation means we’ll show less public content, including videos and other posts from publishers or businesses.

As we make these updates, Pages may see their reach, video watch time and referral traffic decrease.”

Meningsfulde interaktioner og samtaler i fokus

Facebooks algoritme vil i fremtiden prioritere indhold, der kan skabe samtaler og meningsfulde interaktioner mellem mennesker højt.

Algoritmen har indtil nu rangeret og fundet relevante opslag til dig på baggrund af andre brugeres interaktioner med opslaget. Det kan være interaktion såsom likes, delinger og kommentarer.

Den store ændring ifølge Zuckerberg og co. er, at Facebooks algoritme nu forsøger at rangere opslag i forhold til det, de kalder ‘meningsfulde interaktioner’ samt samtaler mellem mennesker.

I sommer 2017 offentliggjorte Facebook en ny mission om at bringe verden tættere sammen

For eksempel vil den “nye” algoritme prioritere et opslag, hvor to mennesker taler sammen i kommentarsporet højere end tidligere.

Et opslag, hvor to mennesker taler sammen, vil ifølge Facebook desuden rangere højere end samtaler mellem brugere og brands, hvilket kan siges at være et slag mod dem, der arbejder med Community Management og administrerer virksomhedssider.

Den største relevansscore i algoritmen vil gå til de opslag, hvor to mennesker som også er Facebook-venner taler sammen, fordi det bringer mennesker tættere sammen.

Hvis du producerer indhold for din virksomhed, er du derfor nødt til at tænke i indhold, der opfordrer til, at din målgrupper involverer sig og taler med hinanden på Facebooks platform, hvis du vil opnå en høj relevans i algoritmens øjne.

Jeg anbefaler, at du ser denne video med Director i Facebooks Product Management, Mark Hull for at blive klogere på den nye algoritme.

Facebook har udgivet en video med Mark Hull, der forklarer den nye algoritme

Fra social til medie til social igen

Facebooks ændring af algoritmen kan ses som en konsekvens af det sociale medies udvikling det seneste stykke tid.

Flere digitale eksperter har påpeget, at hvor Facebook startede som et social medie med deling af indhold mellem brugerne som omdrejningspunkt, er Facebook på flere måder blevet en mere traditionel medieplatform.

Det vil sige, at flere og flere annoncører køber plads på platformen (og i dit newsfeed) med betalte annoncer frem for at tænke i involverende, socialt indhold.

“The solution lies in adopting an organic mindset in a paid landscape.” sagde Callum McCahon, Strategic Director, fra Born Social forleden i et webinar, jeg deltog i, om hvordan virksomheder skal gribe Facebook an i fremtiden. Og hans citat må siges at ramme plet i forhold til Facebooks offentliggørelse af den nye algoritme.

Virksomheder skal således vende tilbage til den organiske tankegang og producere indhold, der opfordrer til samtaler og involvering. I hvert fald hvis de vil være synlige i deres målgruppes newsfeed på Facebook i fremtiden.

Organiske opslag har i lang tid fået lavere og lavere reach. Derfor kan Facebook selv være medvirkende til, at brands tænker mindre i organisk indhold end tidligere

Tænk ‘shared conversations’ i dit indhold

En metode for brands til at producere indhold, som skaber samtale og engagement er ved at tænke i ‘shared conversations’.

En ‘shared conversation’ er et samtaleemne, der giver mening for din virksomhed at tale om. Og samtidig er det et emne, som din målgruppe taler med hinanden om.

For eksempel kan en bank producere indhold om udfordringer med hverdagsøkonomi (at spare op til juleaften eller veksle valuta til ferien) frem for at dele opslag med nyt fra bankverdenen eller deres nye rentesatser.

Det vil måske også give mere mening for en psykoterapeut at tale om stress i hverdagen, frem for hvilke psykoterapeutiske discipliner de trækker på i deres terapi.

Tænk over, hvilke emner du kan tale om i fællesskab med din målgruppe, når du producerer indhold

Ved at tænke over dine ‘shared conversations’ kan du som brand bevæge dig væk fra at tale om dig selv og i stedet tappe ind i et større emne, som du har en relation til.

Hvad mener du om den kommende algoritme?

Facebooks opdatering af deres algoritme er interessant, fordi den får stor betydning for brugere såvel som brands. Der er allerede mange holdninger til den kommende opdatering – og jeg vil gerne høre din. Hvis du også har en mening, holdning eller spørgsmål til den nye algoritme, er du meget velkommen til at skrive en kommentar herunder. Jeg besvarer kommentarer, så hurtigt jeg kan!

Ønsker du at holde dig opdateret på digitale trends? Så tilmeld dig mit nyhedsbrev, som jeg sender ud hver uge med seneste nyt fra den digitale verden.

Debat

Skrevet af:
Christoffer Kleding
50131313ck@spotonmarketing.dk

Seneste indlæg


Få den nyeste viden om online markedsføring sendt til din indbakke. Hver uge.

Med vores populære nyhedsbrev forsøger vi at gøre det lettere for dig at følge med i udviklingen for online markedsføring. Vi sender dig hver uge de fem vigtigste artikler om markedsføring fra internettet direkte din mail, så du let kan bevare overblikket. Tilmeld dig ved at skrive dit navn og din mailadresse her.

Tilmeld dig her. Skriv dit navn og din mailadresse i felterne - så sender vi SpotOn Anbefaler til dig fremover.

Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Jylland
Saralyst Allé 40,
8270 Højbjerg

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Ring

Menu