Hvad er Content Marketing?

Skrevet af:
Caroline Danielsen
cd@spotonmarketing.dk

Der har været meget snak om Content Marketing i de seneste år. Måske har du helt styr på hvad det er, eller måske kunne du godt lige bruge en hurtig opsummering. Hvis det sidste er tilfældet, så læs med her hvor vores tekstforfatter, Caroline, kort vil fortælle dig hvad Content Marketing er, og hvorfor det i nogle tilfælde kan have en større effekt end traditionel markedsføring.

Content Marketing – Kort fortalt

Content Marketing er en gren inden for markedsføring, der går ud på at producere og dele relevant indhold, med det formål at tiltrække og fastholde værdifulde kunderelationer.

Uddybende kan man sige, at Content Marketing adskiller sig markant fra traditionel reklame, idet det her gælder om at levere indhold af høj kvalitet, der kan komme kunderne, ikke blot dig, til gode.

Content Marketing er bl.a. online tekster som fx nyhedsbreve, guides og e-bøger, men også videoer, podcasts, webinarer og infografikker – det er altså alt det indhold, der bliver skabt for at engagere kunder eller publikum og i sidste ende konvertere denne interesse til salg, tilmelding eller andet, der måtte skabe værdi for dig.

Overordnet set gælder det om at besvare potentielle kunders spørgsmål, eller blot om at gøre dem klogere på et emne relateret til din forretning.

Hvis du har en sushirestaurant, kan det fx være relevant for dine potentielle kunder at læse en guide til, hvordan man kender forskel på de forskellige typer af sushi – fx sashimi, nigiri og maki – så de ved, hvad det er de bestiller fra dit menukort.

Det er ikke traditionel reklame, men det skaber opmærksomhed om dit brand og som resultat af din hjælp, vil du som virksomhed komme til at fremstå som en autoritativ figur, dine kunder vil belønne med deres interesse og, hvis udført rigtigt, deres loyalitet.

Content Marketing vs. traditionel markedsføring

Nogle mener, at den traditionelle reklame efterhånden har mistet noget af sin effekt og troværdighed. Tænk bare på, hvor mange reklamer du selv smider direkte ud i skraldespanden, når du modtager dem i din postkasse!

Den almindelige dansker bliver konstant bombarderet med reklamebudskaber, og der er derfor en tendens til, at han/hun bliver immun over for deres virkning og i stedet søger alternative influenter, som fx bloggere, eksperter og YouTube-brugere, som de opfatter som mere autentiske end traditionelle reklamebureauer.

Moderne kunder vil have information og vejledning frem for uigennemsigtige salgstaler, og det er her Content Marketing kan have en effekt.

Hvad kræver brugen af Content Marketing?

Content Marketing kan skabe værdi for både dig og dine kunder, men kun hvis du forstår at sætte dig i dit publikums sted og derefter at række ud til dem på den rigtige måde, via det rigtige medie. Reagerer dine kunder fx bedst på tekst? Eller måske video?

Det er tidskrævende, hårdt arbejde at producere kvalitetsindhold, og det kræver en langsigtet strategi, da indholdet skal produceres og publiceres løbende og regelmæssigt – dog er det vigtigt ikke blot at producere indhold for indholdets skyld. Kunderne kan nemlig hurtigt mærke, hvis dit indhold udelukkende er skabt for at tilfredsstille en algoritme!

Fem fordele ved Content Marketing

  1. Originalt indhold af høj kvalitet vil, åbenlyst, skabe mere indhold på din side og derfor give dine potentielle kunder en god grund til at blive hængende lidt længere
  2. Content Marketing er alternativ reklame, der skaber opmærksom om dit brand, og passer bedre til den moderne forbrugers ønsker og behov
  3. Kvalitetsindhold skaber større synlighed i både søgemaskiner og på sociale medier
  4. At levere værdifuldt indhold skaber troværdighed og får dine kunder til at vende tilbage efter mere
  5. Dine chancer for at konvertere interesserede til kunder stiger markant – hvilket jo i sidste ende er det det hele handler om

Har du lyst til at lære mere om content marketing? Vi har skrevet flere indlæg omkring emnet, som for eksempel vores begynderguide til at skrive et godt blogindlæg. Vi har også gået i dybden med, hvor ofte du bør skrive indhold og hvordan du lokker læsere og potentielle kunder til.

Er du selvstændig og sælger produkter eller ydelser til lokale, har vi disse fire facts som alle selvstændige med lokale kunder skal kende der er værd at læse.

 

Debat

Der har været meget snak om Content Marketing i de seneste år. Måske har du helt styr på hvad det er, eller måske kunne du godt lige bruge en hurtig opsummering. Hvis det sidste er tilfældet, så læs med her hvor vores tekstforfatter, Caroline, kort vil fortælle dig hvad Content Marketing er, og hvorfor det i nogle tilfælde kan have en større effekt end traditionel markedsføring.


Skrevet af:
Caroline Danielsen
cd@spotonmarketing.dk


Skal vi gøre en forskel for din forretning?

Her er Alexander og Biswan. De er henholdsvis Client Manager og Webdesigner hos SpotOn Marketing. Og de er sammen med resten af vores hold med til at gøre en forskel for mere end 500 forretninger i hele Danmark.

Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Ring

Menu