Sådan finder du på content, der giver dig SEO-værdi

Skrevet af:
Kamilla Weinreich
kw@spotonmarketing.dk

Inden for online markedsføring læner vi os næsten altid op ad søgeord, når vi skal skrive nyt content – her skal indhold på en hjemmeside indeholde de søgeord – og fraser, som mange mennesker søger efter. Og det er også med god grund. En vigtig del af SEO består i at skabe indhold, som efterspørges på Google. Det er jo en smart måde at sikre flere besøgende til sin hjemmeside.

Men det er ikke altid, at en søgeordsanalyse giver hele billedet af, hvad dine kunder gerne vil vide mere om. At skabe godt indhold er derfor mere end blot at integrere søgeord. Det handler også om at kende sine kunder og skrive indhold, der taler til deres behov. Og her har du, som virksomhedsejer, en klar fordel over alle markedsføringseksperter – du har den største indsigt i dine kunder og deres udfordringer.

Din fordel som virksomhedsejer er netop det, jeg gerne vil gå mere i dybden med i denne artikel. Du behøver nemlig ikke at være en ørn til SEO for at skrive indhold til din hjemmeside, som både vil være værdifuldt for dine kunder og søgemaskinerne.

Læser du med til det sidste punktum, får du dog et link til et online værktøj, der giver et indblik i søgninger inden for din branche og hjælper med at inspirere, når de hvide sider i Word-dokumentet ikke kan. Det kommer jeg til lidt senere.

Vil du gerne skrive indhold til din hjemmeside, der er relevant for dine kunder, så hiv blokken frem og find ud af, hvad dine kunder spørger om.

SpotOn Marketing udgiver hver anden uge en ny artikel om et spændende digitalt emne, som vi tror vores læsere interesserer sig for.

Tænk først på dine kunder

En af de vigtigste – og i mine øjne bedste – kilder til inspiration til nyt indhold til din hjemmeside er at rette blikket mod dine kunder. Det er deres sult efter information, du skal mætte. Derfor er det også dem, du skal skrive til.

Du kan starte med at stille dig selv disse spørgsmål om dine kunder:

  • Hvem er mine kernekunder?
  • Hvilke udfordringer, spørgsmål eller problemer står de overfor (som min virksomhed kan løse eller svare på)?
  • Hvilket indhold er de interesseret i at læse – og har de brug for at kunne finde på min hjemmeside?
  • Hvilken viden og ekspertise har min virksomhed, som mine kunder kan bruge?

Uanset om du er i en stor eller lille virksomhed, vil enten du eller dine kolleger have kendskab til nogle af de udfordringer, som jeres kunder har. Hvad spørger de fx om, når de kontakter jer? Hvad undrer de sig over? Det er nogle gange i samtalen med jeres nuværende og potentielle nye kunder, at I kan få indsigt i, hvad de savner information om. Og det kan du forvandle til nyt indhold – indhold som du ved vil blive værdsat af nuværende og nye kunder.

Find frem til hvem dine kernekunder er og skriv indhold, der er målrettet dem og deres behov.

Skab content der passer til din virksomheds identitet

Men inden du sætter dig ved tasterne, er det lige så væsentligt at overveje om det nye indhold også vil give værdi for din virksomhed. For på samme måde, som dit content skal være relevant for dine kunder, skal det også være relevant for din forretning. Dine kunder er dit levebrød, og derfor har du også brug for trafik til din hjemmeside, der konverterer til nye kunder.

I et tidligere indlæg har vi skrevet om, hvordan du sikrer besøgende,  med det indhold du skriver; for enhver slags indhold alene er ikke nok i sig selv.

Dine ideer til nyt indhold skal derfor gerne kobles sammen med din virksomheds identitet og jeres faglige specialer. Indhold der imødekommer det som dine kunder efterspørger, og samtidig er det I, som virksomhed, gør bedst og gør jer unikke, er den ideelle kombination.

Så helt kort og godt – hvad savner dine kunder information om, og hvordan matcher det virksomhedens kompetencer?

En klassisk tegning om relevant indhold. Skab indhold i spændingsfeltet mellem emner, du ønsker at tale om, og emner din målgruppe ønsker at læse om

Giver alt content SEO-værdi?

Der er ikke et entydigt ja eller nej til spørgsmålet. Content vil altid have en positiv indflydelse for din hjemmeside og dennes synlighed på internettet, men – og der er et stort men. Der er faldgruber og no-go’s ligesom inden for alle andre markedsførings-discipliner. Ved at følge nogle få råd, kan du dog undgå mange af dem.

Vil du skrive SEO-venligt content til din hjemmeside skal du sikre, at indholdet er:

  • Unikt – det må ikke kunne findes andre steder på internettet. Duplicate Content kan “straffes” af Google ved fald i placeringer i søgeresultaterne.
  • Beskrevet grundigt – korte tekster på få linjer er som regel ikke tilstrækkeligt til at afdække de spørgsmål eller den søgen efter viden, som den besøgende har.
  • Opdelt i afsnit – Google aflæser blandt andet din tekst via overskrifterne, derfor skal de gerne prioriteres. Men også dine besøgende kan hurtigere finde den information, de søger, hvis du hjælper dem med sigende overskrifter.
  • Fokuseret – det er altid bedst at lade en enkelt indholdsside handle om ét emne. Inden for SEO, optimerer vi indholdssiderne mod et enkelt søgeord (og varianter samt synonymer heraf). En indholdsside med fokus på flere emner er langt sværere at skrive – men også langt sværere at læse for både besøgende og Google.

Der er mange variabler i denne sammenhæng – men skriver du med omtanke på ovenstående punkter, vil dit content ikke kunne undgå at skabe værdi for dine kunder og give SEO-værdi til din hjemmeside.

Der er kamp om synlighed på Google – verdens største søgemaskine. Her kan godt indhold hjælpe med dine placering

Suppler med søgeord der passer til din virksomhed

I artiklen har jeg bevæget mig lidt væk fra søgeord, som den eneste og primære inspirationskilde til nyt content, der giver SEO-værdi. Og det er for at slå et slag for, at du som virksomhedsejer, uden den store SEO-know-how, sagtens selv kan skabe værdi til din hjemmeside med den viden, du selv har. Samtidig er det også for at bevare en tilgang til tekstforfatning med fokus på SEO-værdi, der er centreret om modtageren.
Vi skal skrive indhold til mennesker og optimere til Google.

Det betyder dog slet ikke, at det er helt irrelevant at tage et blik på, hvad der søges efter i din branche og blive inspireret af de søgninger.

Sidder du tilbage nu og savner emner til nyt content til din hjemmeside, kan du gå på opdagelse i Answer The Public – et værktøj, der giver dig mulighed for at finde alle søgninger inden for din branche og undergrene af denne.
Find ny inspiration lige her → www.answerthepublic.com

Answer the public. Find ud af hvad der bliver søgt på.

Den skæggede mand fra Answer the Public venter bare på, at du giver ham et emne, som han kan finde søgeord til.

Læs videre i vores artikel om hvordan du finder din virksomheds stemme og lader den skinne igennem i dine tekster.

Interesseret i mere? Så læs vores blogindlæg: Hvad er SEO? Eller læs hvad vores SEO-ekspert kan give af råd til din markedsføring.

Følg dine placeringer på søgeord gratis i SpotOn Live

Når du er begyndt at skrive nyt indhold til din hjemmeside, der indeholder relevante søgeord for din målgruppe, er du naturligvis også interesseret i at følge med i, hvorvidt det nye indhold påvirker din synlighed på Google. Til at følge din synlighed anbefaler jeg vores gratis værktøj SpotOn Live.

I SpotOn Live kan du gratis følge med i dine placeringer på søgeord, du selv vælger

 

I SpotOn Live kan du indtaste op til 10 søgeord, du ønsker at følge. Søgeordene bliver opdateret hver uge, så du kan se, hvorvidt du dine sideplaceringer går frem eller tilbage. Du kan altid indtaste nye søgeord, hvis du producerer nyt indhold og ønsker at følge andre forretningsområder.

Tilmeld din virksomhed og hjemmeside gratis til SpotOn Live via værktøjets eget website.

Test din hjemmeside. hvordan klarer den sig på google. Spoton

Debat


Skrevet af:
Kamilla Weinreich
kw@spotonmarketing.dk


Kontakt

+45 7199 0902
info@spotonmarketing.dk

CVR: 34 47 64 89

Find vej

København
Hovedkontor
Ryesgade 106A, 4. sal
2100 København

Århus
Sommervej 23,
8210 Aarhus V

Luk
×

Skriv
Skriv dit navn og nummer nedenfor, så ringer vi til dig.

Menu